Professor Gemma C. Solomon modtager Videnskabernes Selskabs sølvmedalje 2019

Gemma Clare Solomon Larsen, der er professor ved Kemisk Institut ved Københavns Universitet, har de seneste år skabt spændende resultater i sin forskning.

Det hædres hun nu får med Videnskabernes Selskabs sølvmedalje 2019, skriver Videnskabernes Selskab i en pressemeddelelse.

Medaljen uddeles årligt til en yngre dansk forsker for en fremragende grundvidenskabelig præstation.

Gemma Clare Solomon Larsen har udmærket sig ved at anvende såkaldt destruktiv kvante-interferens, hvor man 'slukker' for strømmen ved hjælp af enkelte molekyler.

Målet er at anvende kemi til at finde frem til de molekyler, som kan lede strøm uden at skabe varme og måske endda nedkøle et system.

På den måde kan hendes forskning muligvis hjælpe i hele den igangværende grønne omstilling af samfundet.

»Du har en klar linje i din forskning, der har ført til en imponerende videnskabelig produktion og flere skelsættende nyopdagelser,« skriver bedømmelsesudvalget.

Prisen er på 100.000 til modtagerens forskning og overrækkes ved en lukket begivenhed i Videnskabernes Selskab 24. oktober.