Poul Nissen får den prestigefyldte 'Anders Jahres Store Medicinske Pris'

Professor Poul Nissen modtager stor nordisk pris for sin dedikerede forskning i betydningen af proteiner, som optræder i cellers membraner i menneskekroppen.

Proteinerne er centrale for, at nerveceller dannes, og musklerne kan trække sig sammen.

Poul Nissens forskning bygger videre på de gennembrud om ionpumper såsom natrium-kalium-pumpen, der blev opdaget af nobelpristager Jens Christian Skou.

Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

»Jeg er aldeles overvældet af at modtage Anders Jahre Prisen 2021, det er en stor og ærefuld anerkendelse af vores forskning på struktur og mekanismer af membrantransport i celler, og jeg er dybt taknemmelig,« siger Poul Nissen, der er frontfigur ved et internationalt forskningssamarbejde på Aarhus Universitet.

»Den store Anders Jahre Pris er en af de allerstørste hædersbevisninger, en forsker inden for det medicinske og molekylærbiologiske område kan opnå. Poul Nissen har med sin grundforskning banet vej for forståelse af sygdomme og nybrud for behandling. Han har gennem årerne ydet en forbilledlig indsats og er den type forsker, som kan løfte et helt forskerhold til nye højder og skabe viden, som man kan høste fra i årtier, [...]« siger rektor Brian Bech Nielsen.

Anders Jahre-priserne er uddelt af Universitetet i Oslo siden 1960 og er fordelt i en hovedpris og en pris til yngre forskere, som Poul Nissen i øvrigt modtog i 2006.