Planter ved, hvornår de skal tage chancer
05 juli 2016

Kig lige på din plante ovre i vindueskarmen. Den ser ikke umiddelbart så klog ud, vel?

Ikke desto mindre er den måske klogere, end du tror. Ny forskning viser, at planter kan vurdere risici og ved, hvornår det er bedst for dem at tage en chance, og hvornår de bare skal 'play it safe'.

Det skriver The New York Times.

I en række eksperimenter groede Hagai Shemesh, der er plantebiolog på Tel-Hai College i Israel, og Alex Kacelnik, der er adfærdsbiolog på Oxford University, nogle ærteplanter og opdelte deres rødder i to potter.

I gennemsnit fandtes samme mængde næringsstoffer i de to potter, men i den ene potte var niveauet konstant, mens det i den anden potte varierede over tid.

Herefter byttede forskerne om på næringsindholdet i potterne, sådan at det gennemsnitlige næringsstof i begge potter var lige højt eller lige lavt. De spurgte nu: Hvilken potte ville en plante vælge?

Det viste sig, at når niveauet af næringsstoffer var lavt, lagde planten flere rødder i den uforudsigelige potte. Men når der var rigeligt med næringsstoffer, valgte planterne den potte, der altid havde samme mængde.

Forskerne kunne nu se, at planterne på en eller anden måde vidste, hvornår det var bedst for dem at tage en risiko.

Planternes adfærd støtter den teori, der kaldes 'risk sensivity theory'. Teorien siger, at når en organisme får valget mellem et stabilt og et usikkert udfald, så vil organismen tage det sikre valg, når tingene går godt og tage chancer, når den har det knap så godt.

Dette kan for eksempel forklare, hvorfor folk gambler, når de taber penge.

Studiet er udgivet i tidskriftet Current Biology.