Planet med tre stjerner får NASA til at undre sig
solsystem med 3 tre stjerner

Illustrationen viser planeten KOI-5AB, der bevæger sig forbi en Sol-agtig stjerne. De er begge en del af det tre-stjernede solsystem, som findes 1.800 lysår væk i Svane-konstellationen. Illustration:  Caltech/R. Hurt (Infrared Processing and Analysis Center, or IPAC)

21 januar 2021

En gigantisk gasplanet på størrelse med Jupiter eller Saturn ved navn KOI-5Ab har ikke bare én, men tre stjerner.

Den cirkulerer langt ude i universet om en enkelt stjerne, A, som er relativt tæt forbundet med stjerne B. Stjerne A og B har et kredsløb om hinanden, der varer 30 år.

Og rundt om dem cirkulerer altså endnu en stjerne, C, der har et kredsløb på 400 år.

Fundet er ikke bare bemærkelsesværdigt, fordi solsystemer med tre stjerner er sjældne og svære at finde. Planeten har et helt særligt træk, der kan sætte forskerne på sporet af at løse ét af universets gåder.

Det skriver NASA i en pressemeddelelse.

koi5 diagram planet med tre stjerner

Her ser du stjernesystemet KOI-5. Systemet blev fundet første gang i 2009 som det bare andet i Kepler-missionen, men det er først nu, det for alvor er blevet undersøgt med Kepler-satellitens aftager TESS. Illustration: Caltech/R. Hurt (Infrared Processing and Analysis Center, or IPAC)

»Vi kender ikke til mange planeter, der eksisterer i tre-stjernede solsystemer, og denne her er særlig, fordi dens kredsløb er skævt,« siger David Ciardi, chefforsker i NASAs Exoplanet Science Institute i pressemeddelelsen fra NASA.

Det skæve kredsløb tyder på, at noget er sket under solsystemets udvikling, da det bestod af en disk af hvirvlende materialer, skriver NASA.

Astronomerne er ikke sikre på, hvad der resulterede i det skæve kredsløb, men mener, den anden stjernes tyngdekraftsfelt ’sparkede’ til planeten under dens udvikling, skævvred dens kredsløb og fik den til at flytte sig indad.

»Vi har stadig mange spørgsmål om, hvordan og hvornår planeter kan formes i multi-solsystemer, og hvordan deres udseende kan sammenlignes med planeter fra solsystemer med en enkelt stjerne. Ved at studere dette systems deltaljer nærmere kan vi måske opnå indsigt i, hvordan universet laver sine planeter,« siger Ciardi ifølge pressemeddelelsen.

Tre-stjernede solsystemer udgør omkring 10 procent af alle solsystemer, skønner forskerne. I solsystemer med en enkelt stjerne finder forskerne ofte flest planeter. Det kan enten skyldes, at de ganske simpelt er nemmere at finde – eller at planeter meget sjældnere formes i multi-solsystemer.

Siden Kepler-missionen startede i 2009, har NASA fundet 2,394 exoplaneter udenfor vores solsystem og 2,366 planet-kandidater.