Palæontologer begejstres af forstenet opkast og afføring
forstenet opkast millioner år gammel

Ja, sådan ser forstenet opkast altså ud. (Foto: Caleb Gordon)

Kilde:
01 april 2020

Man bør ikke undervurdere afføring og opkast.

Selvom T. rex's store kæber og frygtindgydende tænder ofte løber med opmærksomheden, så er fodaftryk, opkast og - ja, lad os kalde det, hvad det er – lort, mindst lige så vigtigt for palæontologer at studere, hvis de vil blive klogere på fortidsdyrenes omgivelser og adfærd.

Det skriver Gizmodo.

Opkast og lort er netop omdrejningspunktet i to nyere videnskabelige studier.

I hulerne La Brea Tar Pits i Californien har forskerne fundet små, buttede klumper afføring, som de i første omgang afskrev som helt almindelige efterladenskaber fra en nutidig rotte.

Ved nærmere eftersyn viste de sig at være 50.000 år gamle ekskrementer fra en forlængst uddød skovrotte-art (Neotoma), skriver Gizmodo.

Selvom grotten er kendt for fund af kæmpe mammutter og sabeltigere, var forskerne henrykte over de små pølser:

»Gennem mange år har vi fundet alle 'skuespillerne' (de store dyr) i Rancho La Brea, men vi har manglet en 'scene' (planter og omgivelser) at stille dem på,« forklarer Alexis Mychajliw, som er postdoc og forsker i palæontolog ved University of Oklahoma samt førsteforfatter til studiet, til Gizmodo.

Analogien illustrerer, hvordan eksempelvis forstenet afføring kan gøre forskerne klogere på fortidens planteliv. Plantelivet, som er grundlæggende for alle økosystemer og dermed basen for at forstå fødekæder.

forstenet lort

De små brune klumper viste sig at være flere tusinde år gamle. Her ses de både i den masse de blev fundet (B) og gravet fri (C). (Foto: Mychajliw et al./ Scientific Reports)

Jo mere vi ved om de forskellige led i fødekæden, des mere detaljeret bliver det samlede billede af livet i eksempelvis Californien for 50.000 år siden.

Studiet er udgivet i tidsskriftet Scientific Reports.

Det andet studie er udgivet i tidsskriftet Palaios og omhandler et mystisk fund fra 2010.

Denne gang skal vi 200 millioner år tilbage i tidsmaskinen og besøge Californiens nabostat Arizona, hvor Chinle Formationen ligger.

Først troede forskerne, at de have fundet ældgamle knogler fra det uddøde krybdyr Revueltosaurus.

Det havde de også.

Men knogler lå knuste inde i en forstenet masse, som sandsynligvis er opkast.

Størrelsen på knogleresterne indikerer, at et temmelig stort rovdyr har haft blandingen i maven.

»Denne prøve og Chinle Formationne generelt (hvorfra prøven er udgravet), giver et øjebliksbillede ind i en tid, hvor rovøgler (Theropods) gemte sig i skyggerne for Pseudosuchia (en krokodillelignende dinosaur, red.) og hvor krokodillernes galoperende forfædre styrede verden,« fortæller ph.d. ved Department of Earth and Planetary Sciences på Yale University og førsteforfatter til studiet, Caleb Gordon, til Gizmodo.

Professor i geologi Anthony Martin har udgivet flere populærvidenskablige bøger om forstenet biologisk materiale. Han understreger, at vi ikke skal undervurdere oldgammel lort og opkast:

»I stedte for at tænke 'Ad, hvor ulækkert', så tænk mere på det, som om dyrene sender 'mad-selfies' fra fortiden!« afslutter professoren til Gizmodo.

AL