Ornitologer finder ekstremt sjælden fugl, der er både hankøn og hunkøn, splittet gennem midten
Sjælden fugl Opdagelse Gynandromorf

Kan du se forskellen? Den rosenbrystede kernebider (pheucticus ludovicianus) har hankønnede egenskaber i den ene side af fjerdragten og hunkønnede egenskaber i den anden del. (Foto: Powdermill Nature Reserve/Annie Lindsay).

09 oktober 2020

Forskere i Pennsylvania har fundet en ualmindelig sjælden fugl, der har en fjerdragt med træk fra både hankøn og hunkøn.

Fordelt vertikalt på fuglen, kan man se den gule hankønsfarve på fjerdragten til den ene side, og en lyserød farve på den anden del.

Det skriver Science Alert.

Biologerne har endnu ikke foretaget en blodprøve eller udtaget celleprøver, men holdet mener, at fuglen – en rosenbrystet kernebider (pheucticus ludovicianus) - formentlig er et resultat af en genetisk afvigelse kendt som bilateral gynandromorfi.

Bilateral gynandromorfi betyder, at en organisme har lige dele mandlige og kvindelige egenskaber, noget, som man ifølge Science Alert har set hos fugle før.

Hvor hermafroditter har reproduktive organer fra begge køn, er gynandromorfe organismer fordelt med mandlige og kvindelige egenskaber på hver side af kroppen.

Sjælden fugl Opdagelse Gynandromorf

Fuglen har forskellige farvede vinger. (Foto: Powermill Natural Reserve/Annie Lindsay).

Fuglen, som man har fundet i Pennsylvania, ser ifølge Science Alert ud til at være genetisk af hunkøn, men den ene side af fuglen har kendetegn fra en han.

Hvis fuglen er ligesom tidligere fundne gynandromorfe fugle, kan det vise sig, at det ikke kun er fjerdragten, der er gynandromorf, men også fuglens hjerne og kønsorganer.

»Hele holdet, der ringmærker fuglene, var meget begejstrede for at se den utrolig sjældne fugl tæt på, og de lever højt på mindet om en helt særlig oplevelse,« siger Annie Lindsay, der er leder af ornitologerne hos Powdermill Avian Research, til Science Alert.

Siden 1962 har ornitologerne ringmærket 13.000 fugle om året.

Forskere ved endnu ikke, hvorfor gynandromorfi forekommer hos dyr, men man har tidligere set det hos reptiler, sommerfugle og krebsdyr.

sta