Orions kæmpestjerner vender tilbage i efterårsmørket
September er ifølge kalenderen årets første efterårsmåned, og med efterårsjævndøgn den 22. september hilser vi mørket velkommen med forventningen om endnu flere timer til at kigge på nattehimlen.
September nattehimmel orion

Stjernebilledet Orion med den røde kæmpestjerne Betelgeuse som øverste venstre skulder og den store klare Rigel i nederste højre hjørne. (Foto: NASA/Matthew Spinelli.)

September er måneden, hvor efterårets mørke giver os mulighed for rigtigt at kigge på nattehimlen, der er rig på både sommerens og vinterens stjernebilleder.

Hvis du er heldig, kan du også få et glimt af et par planeter.

Den 22. september kl. 16.21 er det efterårsjævndøgn, og selvom navnet måske kunne tyde på noget andet, så er jævndøgn faktisk et tidspunkt og ikke en dag. Rent astronomisk er jævndøgn det præcise tidspunkt, hvor Solen står lige over ækvator.

LÆS OGSÅ: Derfor falder efterårsjævndøgn på forskellige dage

Stjernebilledet Orion træder i karakter

Med efteråret skudt i gang er vi godt på vej til de mørke vinternætter, og de klassiske vinterstjernebilleder begynder derfor at kigge frem sidst på natten.

Vinterens måske mest karakteristiske stjernebillede, Orion, vil være at finde på nattehimlen. Det står op mod øst et par timer efter midnat.

Orions venstre skulder er stjernen Betelgeuse mens Rigel er den nederste højre stjerne i stjernebilledet. Begge stjerner er superkæmper. Betelgeuse er en rød superkæmpe og i slutningen af sin tilværelse, mens Rigel er en blå og meget yngre stjerne.

LÆS OGSÅ: Orions venstre skulder opfører sig underligt

Orion er et godt stjernebillede at kunne genkende, fordi det er så karakteristisk med de tre bæltestjerner. Hvis du kan genkende Orion, kan du hurtigt orientere dig på stjernehimlen og finde andre stjernebilleder ud fra det.

Hvis du for eksempel følger retningen af bæltestjernerne ned skråt til venstre finder du himlens klareste stjerne, Sirius, og lige over Orion kan du se en klar stjerne. Det er Aldebaran – Tyrens røde øje.

September nattehimmel orion planeter

I september kan du se både Mars, Venus, Saturn og Merkur, hvis du er heldig. (Foto: Shutterstock)

Muligheder for at se planeter

Der er en del planeter på himlen i september måned, men de står meget lavt mod horisonten, så man skal være ekstra opmærksom, hvis man vi observere dem.

Lige efter solnedgang kan du være heldig at få et glimt af Mars og Saturn lige over den sydvestlige horisont. Mars står lavest, længst mod venstre og lyser med en rødlig farve. Saturn er lidt svagere end Mars og står skråt oppe til højre for den røde planet.

Hvis du vil se Venus, skal du have en helt fri horisont mod vest, for gennem hele september er Venus kun synlig i kort tid efter solnedgang. Den 1. september går Venus ned 38 minutter efter Solen og på månedens sidste aften 44 minutter efter.