Opsigtsvækkende fossilfund: Dræber-asteroide udryddede ikke kun dinosaurerne
Kilde:
01 april 2019

Skruer vi tiden omkring 60 millioner år tilbage, slog en enorm asteroide ned omkring et mindre hav nær Mexico og efterlod sig et 144 kilometer åbent krater og kastede kæmpe mængder af jord i luften, herunder flere bjerge.

Dræber-astroiden er af mange kendt for at have udryddet dinosaurerne, men nu tyder et fund af nye fiskefossiler på, at nedslaget havde enorme konsekvenser for det ganske dyrerige, hvor tre ud af fire ferskvands- og marine arter blev udryddet som konsekvens af nedslaget.

Ferskvandsfisk og marine væsner var således de store ofre, men også planter og 93 procent af alt plankton blev udryddet.

Det skriver Washington Post på baggrund af et nyt studie, der bliver publiceret i det videnskabelige tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) næste uge.

De nye fossil-fund er blandt andet med til at klarlægge konsekvenserne af asteroidenedslaget, og i artiklen skriver Washington Post, at fiskene - kort efter nedslaget - inhalerede glas, når de svømmede, og at store bølger kastede dyr ind på land, mens de efterfølgende bølger begravede dyrene i silt (finkornet jordtype).