Oprindelsessted for sten i Stonehenge er fundet kun 25 kilometer væk fra monumentet
Stonehenge oprindelse

Stonehenge er beliggende på Salisbury Plains i Sydengland. Forskere har nu fundet, at størstedelen af stenene kun er fragtet 25 kilometer derfra. (Foto: Shutterstock)

30 juli 2020

Geologer og arkæologer har længe været i vildrede over oprindelsen af de gigantiske stenblokke, som det ikoniske stencirkelmonument Stonehenge i Sydengland består af.

Men nu har britiske forskere endelig identificeret, hvor mange af stenene kommer fra, skriver New Scientist.

Forskerteamet fra University of Brighton i England har analyseret den kemiske sammensætning i 52 sten kaldet ’sarsens’, også kendt som de store sandstensblokke, der udgør størstedelen af monumentet.

Ifølge New Scientist brugte forskerne en håndholdt røntgenpistol, som afslørede, at 50 af stenene delte fælles kemisk sammensætning, hvoraf 99 procent af stenene bestod af silica med spor af aluminium, calcium og jern.

Med den nye viden kunne forskerne sammenligne stenene med lignende sten i det sydlige Storbritannien.

Her viste det sig, at de ikke skulle lede særligt langt fra Stonehenge. I West Woods i Wiltshire, kun 25 kilometer væk, fandt de et match.

»Vi forventede ikke, at vi nogensinde ville finde det originale oprindelsessted,« siger geomorfologen David Nash ved University of Brighton til New Scientist.

Det 5.000 år gamle stenmonument består af to cirkler. Sandstenene, som forskerne nu har undersøgt, kommer fra Stonehenge’s ydre cirkel samt en hestesko-formet ring. Mange af dem er placeret som to lodrette sten med en vandret overligger ovenpå.

Den inderste cirkel med mindre klipper er bygget af såkaldte 'bluestones', som man længe har vist stammer fra Wales.

Identificering af sandstenene åbner nu for muligheden for arkæologiske undersøgelser af de ruter, som muligvis er blevet brugt til at transportere de store sten til Stonehengde, siger David Nash til New Scientist.

Fundene er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science Advances. Oprindelsen af ​​de to sidste sandsten er endnu ikke identificeret, men menes at være fra et helt andet sted.

mhc