Oldgamle arkæologiske fund kan afsløre vigtigt nyt om Jordens magnetfelts historie
ødelagte potter arkæologi

Forskere har formået at aflæse Jordens magnetfelts historie på potter, brændte flintesten og andre arkæologiske fund. (Foto: Shutterstock)

18 august 2021

Jordens magnetfelt er på mange måder stadig et mysterie i naturvidenskaben, men nu er det måske lykkedes for forskere i et internationalt samarbejde at finde et lille kighul ind til fænomenet.

Det skriver University of Tel Aviv i en pressemeddelelse.

Det er lykkedes for forskerne at finde ud af, hvilken tilstand Jordens magnetfelt var i for 8.000-10.000 år siden, ved at undersøge arkæologiske fund, såsom potter og brændte flintesten.

Det kan betragtes som vigtig viden, da Jordens magnetfelt er altafgørende for, at liv kan eksistere på Jorden. Det beskytter os mod kosmisk stråling, det er forbundet til planetens miljø og har muligvis også en indvirkning på klimaet.

Derfor har det været bekymrende for miljø- og klimaforskere verden over, at man har registreret en konstant reducering i magnetfeltet over de seneste mange år.

Viden om Jordens magnetfelt for tusinder af år siden kan derfor vise sig at have stor værdi, så det kan ifølge en af forskerne bag projektet professor Ben-Yosef fra Tel Aviv University betragtes som et gennembrud, at forskere har formået at aflæse magnetfeltet på gammelt arkæologisk materiale.

Ben-Yosef forklarer i pressemeddelelsen, at man kan få information om magnetfeltet ud fra materialerne, fordi de blev varmet op til meget høje temperaturer. Ved høj varme bliver magnetisk information indlejret i materialet, og når det bliver køligt igen, bliver informationen så at sige frosset fast.

Bittesmå krystaller af ferromagnetisk materiale - mineraler, der kan blive magnetiseret ligesom for eksempel jern - kan trækkes ud af potter, flintesten og lignende for så at blive undersøgt i et laboratorie.

Her har forskerne fundet ud af, at der i en periode for omkring 10.000 år siden, var et tidspunkt, hvor magnetfeltet var meget svagt, men at det kom tilbage til sin fulde styrke inden for omkring 600 år.