Øer i Alaska er muligvis del af én gigantisk vulkan
Vulkaner Alaska Øer

Seks vulkaner i et område kendt som 'The Islands of the Four Mountains' ved Aleuterne i Alaska i USA, er i virkeligheden én gigantisk vulkan, ifølge et nyt studie. (Foto: NASA).

10 december 2020

Hvad forskere tidligere troede var adskillige små, uafhængige vulkaner, kan vise sig at være én gigantisk vulkan.

Det viser en indledende analyse af en række øer ud for kysten ved den sydlige del af Alaska i USA, skriver National Geographic.

Man har i mange år troet, at der var tale om seks uafhængige vulkaner, der ligger i et område kendt som 'The Islands of the Four Mountains' ved øgruppen Aleuterne i Alaska, men i næste uge præsenteres et nyt studie ved American Geophysical Union, hvor et forskerhold fremlægger deres nye teori.

»De nye forskningsresultater ændrer ikke på risikoniveauet for en eventuel katastrofe. Vi forudser ikke, at vulkanen kommer til at forårsage ødelæggelser i den kommende fremtid,« siger John Power, der er geofysiker ved U.S. Geological Survey and the Alaska Volcano Observatory og står i spidsen for præsentationen i næste uge, til National Geographic.

Da forskerne i 2014 rejse til Aleuterne, var det for at undersøge regionens arkæologi. Et par år senere rejste et nyt hold afsted for at se nærmere på vulkanerne.

En kombination af målinger af den seismiske aktivitet og kemiske analyser førte forskerne på sporet af én stor vulkan.