Nyt studie: Stjernestøv fundet i meteorit er ældre end Solsystemet
Kilde:
15 januar 2020

Når stjerner dør, eksploderer de i en supernova. Støvet fra de knuste stjerner accelererer ud i universet. Igennem milliarder af år former noget af det sig igen til nye stjerner, planeter, måner – eller meteoritter.

For halvtreds år siden styrtede sådan en ned i byen Murchison i Australien.

Indeni meteoritten har en gruppe forskere fra USA og Schweiz nu gjort et aldeles bemærkelsesværdigt fund: Stjernestøv, der har været 7,5 milliarder år på vej, og dermed er ældre end vores solsystem og det ældste, solide materiale på Jorden.

Det skriver Field Museum i en pressemeddelelse.

»Partiklerne kan fortælle os om, hvordan stjerner blev formet i vores galakse,« fortæller Phillip Heck i pressemeddelelsen. Han er lektor ved University of Chicago og hovedforfatter på studiet, der er udgivet i PNAS.

Stjernestøvet er ikke mere end 8 mikrometer langt. Så det var noget af en udfordring for forskerne at finde det mikroskopiske materiale.

Først knuste forskerne meteoritten til en pulvermasse, som så blev opløst i en syre, der efterlod 40 små stjernepartikler.

»Det svarer til at brænde høstakken for at finde nålen,« siger Phillip Heck.