Nyt studie: Sådan har MRSA spredt sig til 90 procent af danske svinebesætninger
Kilde:
13 november 2018

På kort tid har bakterien svine-MRSA spredt sig til hele landet, men der har været tvivl om, hvordan det kunne ske.

Det har forskere nu fundet ud af, og resultatet er publiceret i tidsskriftet mBio

Det skriver Politiken.

Her forklarer forskerne, at det var tre antibiotikaresistente bakterier og handel med svin, der gjorde, at svine-MRSA blev spredt meget hurtigt.

Bakterierne blev fundet i 3,5 procent af de danske svinebesætninger i 2008, men tallet steg til 90 procent i 2016.

Bakterien påvirker ikke grisene, og landmænd har derfor ikke et stort incitament til at gøre noget ved det. Men fordi den kan være farlig for mennesker med svækket immunforsvar – blandt andet ældre – er det problematisk.

»Bakterien har spredt sig, fordi man ikke har taget det alvorligt i starten. Når man erkender, at man har en epidemi, skal man sørge for at få afbrudt smittemulighederne så hurtigt som muligt, for mikroorganismerne tilpasser sig,« siger Hans Jørn Kolmos, der er professor i mikrobiologi ved Syddansk Universitet og ikke en del af det nye studie, til Politiken.

Beregninger i en rapport fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet viser, at det ville koste samfundet mellem 14 og 15 milliarder kroner, hvis man skulle fjerne alle dyr med bakterien, rengøre staldene og sætte nye dyr ind, så der skal findes en anden løsning, lyder det.