Krebsdyr bestøver tang - og kan have gjort det længe før bierne og blomsterne
krebdsdyr tanglus pollen bestøvning havet

En få centimeter lang almindelig tanglus bestøver tangplanter på havets bund - tangens pollen ses her som grønne plamager. (Foto: Sebastien Colin, Max Planck Institute for Biology / Sorbonne University)

03 august 2022

Når vi tænker på bestøvning, tænker vi typisk på en blomstereng, der summer af insekter.

Men i stedet for at fortælle vores børn om blomsterne og bierne, kunne vi måske forklare dem om tang og krebsdyr.

Et nyt studie peger nemlig på, at beboerne på havbunden var igang med dette symbiotiske samarbejde, længe før det begyndte at foregå på land.

I det nye studie beskriver forskerne, hvordan den almindelige tanglus (Idotea balthica) aktivt hjælper med at bestøve gracilaria-tang (Gracilaria gracilis).

Samarbejdet mellem tangarten og det lille krebsdyr anslåes at gå 650 millioner år tilbage - 150 millioner år før lignende samarbejder opstod på land.

tanglus pollen bestøvning

Under en UV-lampe kan man se, hvor pollen (grøn) sætter sig fast på de små krebsdyr. (Foto: Sebastien Colin, Max Planck Institute for Biology / CNRS / SU).

For at undersøge tanglusens rolle opsatte forskerne en række forsøg i laboratoriet.

Her lod de det kun 2-4 cencimeter lange krebsdyr tulle rundt i et akvarie lig dets naturlige habitat - med masser af gracilaria-tang.

Ikke alene viste billeder taget under UV-belysning, at tanglusen samlede til bunke - chancen for succesfuld befrugtning var næsten 20 gange så høj i akvarier, hvor der var tanglus til stede.

Det er ellers ikke mange år siden, at man i forskningsverdenen troede, at bestøvning hjulpet på vej af dyr kun foregik over havets overflade.

Det var, indtil et internationalt studie påviste, at hvirvelløse dyr bar rundt på pollen fra tangarten Thalassia testudinum.

Det nye studie er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.