Nyt studie: Det kan blive svært at finde Nemo i fremtiden på grund af klimaforandringer
Klovnefisk Nemo søanemone klimaforandringer

Klovnefiskens naturlige habitat, søanemonen, trues af klimaforandringerne. Det er dårligt nyt for fisken, viser et nyt studie. (Foto: Shutterstock)

02 december 2019

Klovnefisken, som mange kender fra Pixars undervandshit 'Find Nemo', går en svær fremtid i møde.

Ifølge et nyt studie publiceret af det franske National Centre for Scientific Research (CNRS) og non-profit-organisationen Woods Hole Oceanografi Institution (WHOI) har de stribede fisk ikke de genetiske forudsætninger for at tilpasse sig i et miljø, der lider under klimaudfordringerne.

Det skriver Woods Hole Oceanografi Institution (WHOI) i en pressemeddelelse.

Yderligere viser studiet, at der er en større sammenhæng mellem klovnefiskens levedygtighed og kvaliteten af dens habitat (leveområde), når det handler om artens chancer for at reproducere sig. I den sammenhæng spiller gener faktisk en mindre rolle.

»Det var kun muligt at finde disse resultater, fordi vi havde lavede en stor DNA-aflæsning, som ikke tidligere er blevet foretaget på nogle marine arter,« fortæller studiets hovedforfatter, seniorforsker og biolog hos WHOI Simon Thorrold, ifølge pressemeddelelsen.