Nyt studie: Jorden huser 20.000.000.000.000.000 myrer
myrer gruppe

Der findes flere end 15.700 kendte arter og underarter af myrer verden over, som tilsammen udgør 20 billiarder myrer. (Foto: Shutterstock)

20 september 2022

Du har måske engang kigget på en myretue, hvorefter en tanke har strejfet dig.

»Hvor mange myrer findes der mon i hele verden?«

Det spørgsmål behøver du ikke bekymre dig om længere. En gruppe forskere har svaret til dig: Jorden er i øjeblikket beboet af cirka 20.000.000.000.000.000 myrer.

I studiet, der er publiceret i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences, fremgår det også, at de 20 billiarder myrer vejer mere end alle verdens fugle og pattedyr tilsammen, dog undtagen mennesket.

Det skriver New Scientist.

Forskerne kunne bestemme antallet af myrer ved at bruge data fra 489 studier med standardiserede metoder, der alle har målt, hvor mange myrer der findes i forskellige dele af verden.

Det gjorde også forskerne i stand til at bestemme myrernes samlede biomasse, altså myrernes samlede vægt i kulstof. Hele verdens myrer vejer omkring 12 millioner ton.

Fugles samlede vægt er til sammenligning 2 millioner ton, mens pattedyrs vægt ligger på omkring 7 millioner ton. Mennesker slår dog selv myrerne, da vores samlede vægt er på omkring 60 millioner ton.

Tidligere studier har dog også vist, at der findes enormt mange myrer i verden. Deres estimater har dog kun været baseret på en eller to lokationer.

Det nye studie har derimod forsøgt at bestemme det mest akkurate estimat ved at bruge mange studier fra hele verden.

Estimatet kan ifølge forskerne dog godt forbedres. De fleste af studierne har nemlig kun bestemt antallet af myrer ved at kigge på jorden og ikke i træerne eller under jorden. Samtidig er data fra det nordlige Asien og Afrika også begrænset.