Nyt studie: Dinodræber-meteoren ramte Jorden i den værst tænkelige vinkel
dinosaurnedslag meteornedslag uddøen masseuddøen

Forskerne er nået frem til, at meteoren, der for 66 millioner år siden udslettede dinosaurerne - ramte Jorden med en vinkel på 60 grader. Ud af forskernes tænkelige scenarier var 60 graders vinkel den mest dødelige. (Foto: Shutterstock)

27 maj 2020

Da en meteor for 66 millioner år siden ramte Jorden, resulterede det tilsyneladende i en endnu dårligere dag for dinosaurerne, end forskerne først havde antaget.

Forskere fra Imperial College London har undersøgt meteorens bane mod Jorden udfra data om det 200 kilometer store meteorkrater, der findes i det sydlige Mexico.

Det viser sig, at dinodræberen formodentlig ramte den blå planet fra den værst tænkelige vinkel – 60 grader.

Det skriver Agence France-Presse. Studiet er udgivet i Nature Communications.

Resultatet er forskerne nået frem til ved sammenligne kraterets struktur med 3D-modeller for, hvordan nedslaget havde set ud, hvis meteoren havde ramt Jorden med en vinkel på 90, 60, 45 eller 30 grader.

Derudover undersøgte de også to scenarier for meteorens hastighed: henholdsvis 12 eller 20 kilometer per sekund.

Her passede dataen fra krateret bedst med det scenarie, forskerne fandt ved et 60-graders nedslag, ifølge Agence France-Presse.

Hvis det er tilfældet, betyder det, at Jorden er blevet omsluttet af smuds og gasser med en ekstrem fart.

Det ville have fået små svovlpartikler til at blokere for Solen, hvilket formodentlig resulterede i en nedkøling af hele Jordens klima.

Derudover ville nedslaget formentlig have udløst et jordskælv, hvis seismiske bølger er nået fra Mexico til North Dakota i løbet af 13 minutter.

Her vidner fossile fund om, at livet i en ekstrem fart visnede bort fra Jorden.

»[meteor]-nedslaget var en meget dårlig dag for dinosaurerne«, siger studiets hovedforfatter, professor i planetvidenskab Gareth Collins, til Sciencealert.

Han tilføjer til mediet, at det nye studie nu viser, at nedslaget var langt værre, end man først havde formodet.

»Det gør det overraskende, at livet fortsatte og kom sig over nedslaget, så hurtigt som det gjorde,« siger Collins til Agence France-Presse.

Studiet bidrager med mere viden om, hvad der sker ved meteornedslag.

Forskerne mangler dog stadig at finde ud af, hvorfor nogle arter uddøde ved nedslaget, mens andre overlevede.

Meteoren var omtrentlig ligeså stor som det dobbelte af Paris' diameter. På illustrationen kan du se, hvordan meteornedslaget formodentlig påvirkede Jorden. (Illustration: Collins et al., Nature Communications, 2020)