Nyt fund af dyrekranier afdækker mystisk hul i vores viden om evolution
kranier_udrydde_corral_bluffs

Hele, halve og stykker af dyrekranier, som forskerne fandt i området Corral Bluffs i Colorado, USA. (Foto: HHMI Tangled Bank Studios)

25 oktober 2019

Da dinosaurerne blev udryddet i slutningen af Kridttiden for 66 millioner år siden, skulle man tro, at alt tilbageværende liv efterfølgende led hårdt som følge af katastrofen.

Men det viser sig nu ikke at være tilfældet. Hundredevis af fossiler, som palæontologer fra Denver Museum of Nature and Science har fundet i Colorado, antyder, at dyrelivet blomsterede op og fik fart på - når man ser i et evolutionsmæssigt perspektiv.

Det skal lige slås fast, at den store asteroide, som ramte Jorden, forårsagede, at cirka tre fjerdele af alt liv på Jorden uddøde. Så begivenheden havde bestemt fatale konsekvenser.

Men forskere verden over har længe manglet viden om, hvordan det reelt stod til med de dyr, som overlevede. Og det er altså dét, man har fundet svar på nu, skriver National Geographic

LÆS OGSÅ: Forsker: Dette forhistoriske 'blad' var et dyr og rykker ved dyrerigets opståen

Forskerne fandt meget velbefarede fossiler fra hele 16 forskellige dyrearter, såsom skildpadder, krokodiller og planter, som eksisterede på den tid.

Palæontolog Tyler Lyson, som er medforfatter på studiet, fik idéen til at kigge efter fossiler på en anderledes måde fra en kollega.

Typisk leder palæontologer og fossil-jægere efter knogler, som stikker op af jorden. Men det kan i den grad altså også betale sig at lede efter fossiler i konkretioner.

• Konkretioner minder til forveksling om sten, men er dannet af forskelligt materiale, som eksempelvis mindre partikler, flint eller gips.
  • Konkretioner bliver ofte dannet omkring et andet materiale og lægger sig som en skal udenpå - og det andet materiale kan altså være et fossil.