Nyopdaget komet er måske den største, vi nogensinde har observeret

Den store komet stammer fra det tidlige Solsystem. (Illustration: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva)

Kilde:
05 juli 2021

Astronomer har i jagten på mørk energi fundet en kæmpekomet i det ydre Solsystem, som sandsynligvis er den største, der nogensinde er målt.

Kometen vurderes til at være mellem 100–200 kilometer på tværs og have en masse cirka 1.000 gange større end den gængse komet.

Det skriver NOIRLab, som hører under den amerikanske National Science Foundation, i en pressemeddelelse.

Kometen har fået navnet ‘Bernardinelli-Bernstein’ efter dens opdagere Pedro Bernardinelli og Gary Bernstein.

De opdagede kometen i den store mængde data, der er blevet indsamlet af projektet Dark Energy Survey, som er en kortlægning af over 300 millioner galakser på nattehimlen.

Projektets mål er at blive klogere på mørk energi, en hypotetisk form for eksotisk stof, hvis eksistens ville kunne forklare, hvorfor universet udvider sig hurtigere og hurtigere, når det ifølge Einsteins generelle relativitetsteori burde være omvendt.

Bernardinelli-Bernstein har et ekstremt (af)langt kredsløb, og dens nuværende rejse ind mod Solsystemet begyndte 6 billioner kilometer væk, mere end 40.000 gange afstanden fra Jorden til Solen. Sidste gang, den var i Solsystemet, var for 3 millioner år siden.

Et zoom ind på kometen, som den blev fanget af Víctor M. Blanco-observatoriets 570 megapixel Dark Energy Camera. (Video: NOIRLabAstro)

I skrivende stund er Bernardinelli-Bernstein 3 milliarder kilometer væk, og forskerne forventer, at den når sit perihelium i 2031. Perihelium er det punkt i dens kredsløb, hvor den er tættest på Solen, hvor den vil være omtrent lige så langt væk som Saturn - en distance på 1,6 milliarder kilometer.

På grund af dens lange rejse menes Bernardinelli-Bernstein at stamme fra Oort-skyen, en teoretisk sværm af isdækkede objekter, der omkranser Solsystemet, som forskerne håber, kometen kan gøre os klogere på.