Nyfundet mineral kan ændre historien om Mars' skabelse
Kilde:
24 juni 2016

KORT NYT FRA UDLANDET:

Et nyt mineral fundet på Mars kan måske ændre på historien om, hvordan planeten er opstået. Det skriver NASA i deres nyhedsbrev. Forskere har nemlig fundet mineralet tridymite, som normalt opstår ved vulkanudbrud, viser et nyt studie.

»På Jorden er tridymite dannet under høje temperaturer i en eksplosiv proces kaldet silicic volcanism. Kombinationen af den store koncentration af grundstoffet silica og de høje temperature i vulkaner danner tridymite,« fortæller Richard Morris, der er planetforsker ved NASA og hovedforfatter på det nye studie, i nyhedsbrevet.

Opdagelsen er en overraskende for forskerne, fordi tridymite normalt forbindes silicic volcanism, hvilket er kendt på jorden, men man troede ikke at det var vigtigt for eller til stede på Mars.

Fundet af tridymite kan måske ændre ved forståelsen af, hvordan Mars er opstået. Det tyder nemlig på, at planeten måske engang har haft vulkanudbrud, som gør at mineralet er til stede i dag.

Det var rumkøretøjet Curiosity, som fandt mineralet i Gale Crater på Mars. Curiosity har undersøgt krateret siden 2012 og udtager prøver. Sidste sommer fandt Curiosity så den stensamling, som senere viste sig at indeholde tridymiten.

»Opdagelsen af tridymite var totalt uforventet. Denne opdagelse udfordrer spørgsmålet om, hvorvidt Mars har været ude for en meget mere voldelig og eksplosiv vulkanisk historie ved udviklingen af planet, end man hidtil har troet,« fortæller Doug Ming, der er chefforsker ved NASA’s ARES mission og medforfatter på studiet, i nyhedsbrevet.

Forskerne skal nu finde ud af, om Mars har haft en eksplosiv opvækst eller om mineralet tridymite kan dannes under koldere temperaturer, som det ses på Mars.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences.