Ny rumcomputer er inspireret af dræberrobotten HAL 9000
Kilde:
22 november 2018

Det amerikanske rumagentur, NASA, har længe offentliggjort sine planer om at lande på Mars i 2030'erne.

Derfor arbejder mange nu med at fremstille alt muligt, der skal gøre det lettere at bo på den røde planet.

Et af laboratorierne, der er på sagen, er TRACLabs i Houston, og her har de lavet kunstig intelligens med inspiration fra HAL 9000, som skal holde en mulig base på en anden planet kørende.

Det skriver Science Alert

Hvis man har set filmen 2001: A Space Odyssey (Rumrejsen år 2001 på dansk), der udkom i 1968, ved man, at det måske ikke lige er den computer, man har allermest lyst til at se blive vakt til live i virkeligheden.

I filmen ender den kunstige intelligens HAL 9000 nemlig med at vende sig mod besætningen i rumskibet og slå dem ihjel.

Men det er selvfølgelig ikke planen, at den virkelige version skal det.

Den skal i stedet fokusere på tre ting:

1. Hele tiden kontrollere, at alt fungerer, som det skal.
  2. Udføre opgaver som at oplade batterier og sende rumkøretøjer ud for at hente prøver.
  3. Planlægge, hvad der skal gøres først for at opnå mål og for at sikre basen, hvis noget går galt.

Indtil videre har den kunstige intelligens klaret opgaven i fire timer i en rumbase-simulation på Jorden. Og der er altså ikke noget, der tyder på, at den vil gå besærk.

»Vores kollegaer og NASA er ikke bange for, at vores HAL kommer ud af kontrol. Det er, fordi den ikke kan gøre andet end det, den er programmeret til,« beroliger Pete Bonasso, der forsker i kunstig intelligens hos TRAClabs, til Space.com

Den nye forskning er beskrevet i Science Robotics.

Her kan du se eller gense et klip fra 'Rumrejsen år 2001', hvor HAL 9000 sætter sig på tværs. (Video: YouTube/KlingonSpider)