Ny rekord: Verdens største organisme spænder over 200 kvadratkilometer
Havgræs Australien verdens største organisme shark bay

Det er ikke til at se det, selvom man ved det, men samtlige havgræsstrå på dette billede tilhører den samme plante; én plante, der strækker sig over 200 kvadratkilometer. (Foto: Rachel Austin / The University of Western Australia)

01 juni 2022

Det er børnelærdom, at verdens største dyr er en blåhval - men hvad er verdens største organisme?

Indtil for nylig blev den rekord opretholdt af et 15 kilometer langt netværk af genetisk identisk havgræs (Poseidonia Oceanica) i det vestlige Middelhav. Imponerende - men ikke ved siden af opdagelsen af én enkelt havgræs-plante, der breder sig over 200 kvadratkilometer i Shark Bay, Australien.

Det skriver The University of Western Australia i en pressemeddelelse.

shark bay australien havgræs søgræs åletang verdens største organisme kloning

Kystlinjen ved Shark Bay, Australien, hvor den enorme havgræs-organisme er blevet opdaget. De mørke aftegninger på havbunden er havgræs. (Foto: Shutterstock)

Den nye rekordindehaver er beskrevet i et nyt studie udarbejdet af forskere fra The University of Western Australia og Flinders University.

Forskerne opdagede den fascinerende sandhed om de store havgræsmarker, da de undersøgte planternes genetiske diversitet i Shark Bay, der er et fredet område.

Her fandt de ud af, at næsten alt havgræs i området af typen Posidonia australis var genetisk identisk. Hvert strå tilhørte altså samme plante, der har formeret sig gennem tusinder af år gennem rodskudsformering (på engelsk: horizontal rhizome extension); en proces, der mestendels minder om kloning.

Forskerne anslår, at planten vokser med mellem 15 og 25 centimeter om året. Dette har stået på i mere end 4.500 år - det er sådan, planten er blevet så enorm.

Og hvad der er endnu mere fascinerende er, at planten i princippet kan fortsætte i det uendelige, fortæller Elizabeth Sinclair, en af forfatterne bag studiet, til LiveScience. Dette gør planten »praktisk talt udødelig«.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.