Ny observation: Mærkværdige rum-cirkler får astronomer til at rykke sig i håret
teleskop orc mærkelige objekter rummet astronomi

Astrofysikere, der er eksperter i at forstå og tolke radiosignaler fra rummet, er kommet i noget af en vildrede, efter de har observeret signaler om gigantiske cirkler, der formodentlig stammer fra den anden side af mælkevejen (Foto: Shutterstock)

09 juli 2020

Et signal, som aldrig er set før, er blevet opfanget af radioteleskoper. Hvad de kan skyldes, er noget af et mysterium for astronomerne. Det skriver ScienceAlert.

Studiet af de mystiske, cirkulære objekter vil blive udgivet i tidsskriftet Nature Astronomy.

Det opsigtsvækkende fund er sendt ind til det videnskabelige tidsskrift Nature Astronomy, hvor det venter på at blive peer reviewet – altså godkendt af andre forskere. Indtil videre ligger det tilgængeligt på arXiv.

Der er tale om fire, cirkulære objekter, hvoraf tre af dem er omgivet af en form for lysende krans.

Internationale forskere ledt an af astrofysiker Ray Norris fra Western Sydney University i Australien har døbt objekterne ORC – ’Odd Radio Circles’ (mærkelige radiocirkler, da.)

»Cirkulære former er ret kendt i radioastronomiske billeder, og som regel repræsenterer de sfæriske objekter, såsom en supernova eller en stjernetåge,« skriver forskerne i den videnskabelige artikel ifølge ScienceAlert.

radiocirkel orc

Her kan du se tre af de fire 'Odd Radio Circles', som australske astronomer har observeret med radioteleskoper. (Billede: Norris et al., arXiv, 2020)

Men de påpeger her, at de cirkulære objekter, som de har iagttaget, ikke minder om noget kendt objekt, der er observeret hidtil.

»Her kan vi rapportere om et fund af en klasse af cirkulære fund i radiobilleder, som ikke ser ud til at korrespondere med nogle kendte typer af objekter eller artefakter, men nærmere ser ud til at være en ny type af astronomiske objekter,« skriver forskerne ifølge ScienceAlert.

Da forskerne bag opdagede den første cirkel, mente de først, at den kunne skyldes en teknisk fejl.

Men efter at have fundet fire mystiske cirkler og desuden brugt andre teleskoper til at undersøge ORC 1 og ORC 2, lagde de tvivlen i graven, skriver ScienceAlert.

Teamet bag undersøgelsen af de mystiske ORC’er mener ifølge ScienceAlert, at de sandsynligvis kommer fra et sted udenfor Mælkevejen. De gætter på, at de kan være chokbølger fra en gigantisk begivenhed, der er sket langt ude i rummet.

Astronomerne skal undersøge flere ORC'er for at kunne sige mere, men måske behøver vi ikke vente så længe på svar. I deres data har forskerne nemlig allerede identificeret seks endnu svagere ORC'er, som, de håber, kan være med til at kaste mere lys over det mystiske fænomen, skriver ScienceAlert.