Nulevende og udryddede pattedyr kortlægges i nyt slægtskabstræ
10 august 2018

At lave slægtskabstræer for pattedyr og kortlægge deres levesteder er ikke nogen ny praksis for biologer, men en vigtig gruppe af arter er hidtil blevet udeladt, skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

Udryddede pattedyr er aldrig blevet taget med i forskernes kortlægninger, men det laver et nyt studie, netop udgivet i tidsskriftet Ecology, om på.

Forskere fra Aarhus Universitet og Göteborgs Universitet har ikke bare medtaget alle nulevende pattedyr, men også de nyligt udryddede, så det løber op i næsten 6000 arter i alt.

»Det er første gang, vi har været i stand til i vidt omfang at inkludere uddøde arter som pungulven eller den uldhårede mammut og indregne menneskets påvirkning af nulevende arters regionale levesteder i sådan en stor database, og det ændrer virkeligt vores forståelse af, hvad der er 'naturligt' og 'unaturligt',« forklarer Søren Faurby, biolog ved Gøteborgs Universitet og leder af forskningsgruppen bag studiet til Aarhus Universitet.

Her på Videnskab.dk skrev vi allerede i 2015 om forskernes arbejde, som også afslører, hvordan verden ville se ud, hvis mennesker ikke fandtes. Læs om det i artiklen 'Elefanter og næsehorn burde leve i Danmark'.