Nu er det bekræftet: Forskere har fundet verdens ældste asteroidekrater i Australien
yarrabubba-crater-tc.

Yarrabubba-krateret, der er strækker sig over 70 kilometer og nu er verdens ældste. Foto: Conversation

23 januar 2020

2,229 milliarder år. Så gammelt er verdens ældste asteroidekrater, der netop er blevet verificeret af en række forskere i et nyt studie.

Det skriver Science Alert.

Asteroidekrateret er lokaliseret i den vestlige del af Australien, nær et sted kaldet Yarrabubba.

»Vi har kendt til krateret i omkring 20 år, men der var ingen, der troede, at det var det ældste – ikke indtil nu,« forklarer en af forskerne bag studiet, geokemiker Aron Cavosie fra Curtin University i Australien, til Science Alert.

LÆS OGSÅ: Forskere finder gigantisk og mystisk masse under kæmpe krater på Månen

Asteroidekrateret anslås til at være omtrent 70 kilometer bredt.

Allerede tilbage i 2003, efter forskerne havde testet flere mineraler fra krateret, viste der sig tegn på en ret unik opdagelse, der nu er blevet bekræftet med det nye studie.

Det var ved at studere krystaller, der er blevet påvirket af asteroidenedslaget, at forskerne kunne anslå kraterets alder.

At spole tiden flere milliarder år tilbage er ikke helt nemt, da det grundlæggende kræver små samlinger af spor af isotoper (forskellige udgaver af det samme grundstof) i krystalstrukturen, skriver Science Alert.

Men heldigvis for forskerne gemte Yarrabubba på en række gode fund.

»Vi ved nu, at Yarrabubba-krateret blev til i slutningen af det, der normalt omtales som den tidlige 'Sneboldjord' (Snowball Earth). En tid, hvor atmosfæren og oceanerne udviklede sig og blev mere iltede, og hvor aflejringer kan repræsentere isforhold på forskellige kontinenter,« forklarer en anden af forskerne bag, professor Chris Kirkland fra Curtin University, der forsker i Jorden og planetariske systemer, til Science Alert.

Ifølge mediet The Conversation er der geologiske beviser på, at Jorden var i en isfase, da Yarrabubba-krateret blev dannet.

LÆS OGSÅ: Kan asteroider stoppes? NASA vil sende rumfartøj mod asteroide i 2021 for at få svar

Der er tidligere fundet sten i Sydafrika, der viser, at der var gletschere i netop denne periode.

Det er imidlertid ikke til at fastslå, hvor stor en del af Jorden, der var dækket af is.

Forskerne har via forskellige simulationer været i stand til at opstille ét scenarie, der viser, at asteroidenedslaget kan have spredt mellem 87- og 5.000 billioner kilo vanddamp i atmosfæren.

Og da vanddamp er en potent drivhusgas, kan det – ifølge dette scenarie – have bidraget til at ændre på klimaet og i sidste ende optø planeten.

Dette er blot et potentielt scenarie, som forskerne lige nu arbejder på.

Ikke desto mindre skriver Science Alert, at de nye fund er med til at kaste yderligere lys over, hvordan verden har set ud for 2,229 milliarder år siden.

Studiet er udgivet i Nature Communications.

LÆS OGSÅ: Enestående nærbillede: Klipper på asteroide ser mærkværdigt velkendte ud ifølge forskere