Novo Nordisk Fonden uddeler 360 mio. kr. gennem sit Challenge Programme

Novo Nordisk Fonden uddeler årligt op til 360 mio. kr. gennem Challenge-programmet, som har skiftende temaer fra år til år.

Årets seks bevillinger er givet inden for tre temaer, og de er netop blevet uddelt.

Inden for første tema 'Proteinkemi – Struktur, funktion og anvendelse' har professor Kresten Lindorff-Larsen fra Biologisk Institut ved Københavns Universitet, professor Torben Heick Jensen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet og professor Birthe Brandt Kragelund fra Biologisk Institut på Københavns Universitet modtaget 60 mio. kr. hver.

Under det andet tema 'Patofysiologi, diagnose og behandling af non-alkoholisk fedtlever' modtager professor Sakari Kauppinen fra Center for RNA Medicin, Klinisk Institut ved Aalborg Universitet, 60 mio. kr.

Til sidst modtager professor Susanne Mandrup fra Institut for Biokemi og Molekylærbiologi ved Syddansk Universitet og professor Romain Barrès fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research ved Københavns Universitet hver 60. mio. kr. under temaet 'Forståelse af fedme på det cellulære niveau.'