Nomineret til Årets Danske Forskningsresultat: Tidligt liv fundet i Grønland
Danske forskere mener at have fundet tegn på noget af det ældste liv, vi kender til på Jorden. Skal det være Årets Danske Forskningsresultat 2017? Se videoen, og stem i bunden af artiklen.

Ingen ved præcist, hvornår livet på Jorden opstod, men danske forskere mener at have fundet et af de tidligste tegn på liv på vores planet. (Video: Videnskab.dk)

Indkapslet i oldgamle ædelsten fra Grønland har danske forskere fundet et af de ældste tegn på liv på Jorden, vi kender til.

Der er formentlig tale om rester af encellede organismer, der levede for 3,7 milliarder år siden. Til sammenligning er Jorden omkring 4,54 milliarder år gammel.

Det er ikke helt ligetil at finde rester af tidligt liv –  eller for den sags skyld bevise, at der er tale om noget, der engang var levende. Jordens overflade forandres hele tiden, og derfor er det meget få steder, hvor man stadig kan finde materiale fra Jordens spæde tid.

Heldigvis gemmer Isua i Grønland på et helt bælte af bjergarter, der har omkring 3,7 til 3,8 milliarder år på bagen, og det er i disse klipper, at forskerne har gjort deres opdagelse.

Nye avancerede teknikker

De danske forskere er ikke de første til at proklamere, at netop de har fundet et af de tidligste tegn på liv.

Årets Danske Forskningsresultat
  • Videnskab.dk's forskningspris.
  • Nominerede resultater vælges ud af Videnskab.dk's redaktion.
  • Prisdysten afgøres ved en læserafstemning, som slutter 2. januar 2018.
  • Læs mere om prisen og kriterier for indstillingerne her.

Danskernes undersøgelse er dog lavet med helt nye og avancerede teknikker, og blandt andet derfor mener forskerne selv, at de har fat i den lange ende.

Ved hjælp af et atomart kraftmikroskop kunne forskerne se, at der i ædelstenen var indkapslet de mest grundlæggende ingredienser til liv: ilt, kulstof, nitrogen og en lille smule fosfor.

Derudover benyttede forskerne en infrarød laser til at undersøge de kemiske bindinger mellem de enkelte atomer og molekyler. Her kunne de se, at ingredienserne sad bundet sammen på en måde, som man ville forvente at se i en levende organisme.

Du kan læse mere om opdagelsen i den oprindelige artikel på Videnskab.dk eller læse mere om de øvrige ni nominerede til Årets Danske Forskningsresultat 2017 herunder.

Under artiklen kan du også afgive din stemme til den forskergruppe, som efter din mening har fortjent at vinde Årets Danske Forskningsresultat 2017.

Forskerne bag resultatet:

Tue Hassenkam, Minik T. Rosing, Martin P. Andersson, Kim N. Dalby, David M. A. Mackenzie

Nano-Science Center, Kemisk institut, Københavns Universitet
Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet
Center for Nanostructured Graphene (CNG), Department of Micro- and Nanotechnology, DTU.