Nobelprismodtager: Mennesker kommer aldrig til at flytte til en exoplanet
exoplanet_jordne_rummet

Exoplaneter findes i alle størrelser og udgaver, og hvem ved, måske ligner nogle af dem Jorden. (Illustration: NASA / JPL-Caltech / R. Hurt)

18 oktober 2019

Det duer ikke at give op på vores egen Jord og se ud mod stjernene i håb om at finde en anden planet, vi i stedet kan bo på.

Det mener den schweiziske forsker Michel Mayor, som netop har vundet Nobelprisen i fysik.

Michel Mayor slår fast, at mennesket aldrig vil migrere til en planet uden for vores eget solsystem, simpelthen fordi det vil tage for lang tid at komme dertil.

Michel_Mayor_nobelprisen_fysik

77-årige Michel Mayor har netop vundet årets Nobelpris i fysik. (Foto: phys.org)

Han og kollegaen Didier Queloz vandt årets Nobelpris i fysik for deres arbejde med exoplaneter - som netop er planeter, der kredser om andre stjerner end vores, som er Solen.

»Hvis vi taler om exoplaneter, skal vi slå en ting fast: Vi kommer ikke til at migrere dertil,« siger Michel Mayor til det franske nyhedsbureau AFP.

Han uddyber, at disse planeter simpelthen bare er for langt væk.