Nekrolog: Rumteleskopet Spitzer løftede et slør af støv og viste os universet
Rumteleskopet Spitzer, der med sit infrarøde blik har vist os helt nye sider af universet, slukker 30. januar efter 16 års tro tjeneste.

Rumteleskopet Spitzer har åbnet vores blik for dele af universet, som det menneskelige øje ikke er i stand til at se. (Video: NASA)

Det synlige lys lader os se noget af verden omkring os.

Men langtfra det hele.

Skifter man til infrarødt lys, er der et helt univers, der er skjult for os.

Spitzer-teleskopet har de sidste 16 år vist os infrarøde billeder af rummet, som vi aldrig tidligere har set det.

Men snart er det slut.

30. januar lukker og slukker det amerikanske rumfartsagentur NASA for Spitzer-teleskopet. Spitzer sendes på pension efter 16 års tjeneste i rummet.

Rumteleskopet Spitzer

Spitzer er et ubemandet teleskop, som flyver rundt i rummet og sender data ned til Jorden.

Spitzer blev opsendt i 2003 og er en mission under NASA.

Teleskopet er opkaldt efter den amerikanske astronom og teoretiske fysiker Lyman Spitzer (1914-1997)

Spitzer har åbnet vores blik

I løbet af sin tid i rummet har Spitzer åbnet vores blik for en række hidtil ukendte sider af himmelrummet.

»Spitzer har lært os, hvor vigtigt infrarødt lys er for at forstå vores univers, både i vores eget kosmiske nabolag og så langt væk som de fjerneste galakser,« udtaler Paul Hertz, direktør for astrofysik ved NASAs hovedkvarter, i en pressemeddelelse fra NASA.

Rummet er fyldt med støvpartikler, der gør det svært - selv for det berømte rumteleskop Hubble - at få et klart udsyn.

Men mange objekter bag støvskyerne udsender infrarød stråling - også kendt som varmestråling. Denne varme kan Spitzer omsætte til billeder - lidt på samme måde som briller, man bruger til at se i mørke.

Det har resulteret i nogle ekstraordinære og smukke fremstillinger af universet, baseret på infrarød stråling.

Du kan se flere af billederne i denne artikel.

spitzer galakse spiralgalakse spiral galakse infrarød astronomi

Spitzer-teleskopet har her taget et billede af en 'stjernekrybbe', hvor nye stjerner formes i en kolosal sky af støv. (Foto: NASA)

Fandt fjerne verdener

Selvom Spitzer oprindeligt slet ikke var designet til at studere fjerne planeter, har nogle af teleskopets største opdagelser netop omhandlet exoplaneter - planeter, der kredser om en anden stjerne end vores egen stjerne, Solen.

I 2005 var Spitzer en af de første i historien til at observere lys, som kom direkte fra en exoplanet.

Spitzer var ligeledes det første teleskop, som gjorde os i stand til at se molekyler i exoplaneters atmosfære.

Og nu vi er ved exoplaneters atmosfære, lavede Spizer faktisk også de første målinger af temperatur-svingninger og vind i exoplaneters atmosfære, oplyser NASA.

Spitzer har også været med til at opdage planetsystemet Trappist-1, som har vakt stor begejstring blandt forskere, fordi det rummer flere planeter, som minder om Jorden og sandsynligvis rummer masser af vand.