Naturens egen solfanger
fotosyntese sukkulenter grønkorn klorofyl

Inde i grønkornene sidder de grønne klorofylmolekyler. De har en eneste opgave: Fotosyntesen. (Foto: Shutterstock)

Så kom foråret endelig og hele verden bliver grøn. Grøn af grønkorn.

Grøn af de klorofylmolekyler der sidder inden i grønkornene. Der sidder de og arbejder. De har en eneste opgave - som de tilgengæld udfører ret godt: Fotosyntesen.

Planterne laver deres mad

Fotosyntese er det omvendte af forbrænding. CO2, vand og sidst men ikke mindst energi i form af sollys laves om til sukker og andre kulhydrater.

Kulhydraterne er en slags energilagre, hvor energien fra sollyset er bundet i de kemiske bindinger. Planterne får energien igen når de skal bruge den ved at forbrænde kulhydraterne.

Planterne laver altså deres eget mad af sollys og luft og vand. Det er jo ret smart - og noget af det der gør potteplanter så meget nemmere end husdyr. De skal ikke fodres.

Planterne laver din mad

Men planterne laver ikke bare deres eget mad. De laver også mad til alle os andre. Alt den energi vi bruger, når vi løber, leger, læser og skriver blogindlæg, den har vi fra planterne, som har opfanget den fra solen.

Vi optager energien ved at spise og forbrænde planter og dyr, som har spist planter.

Ligegyldigt hvad vi spiser, stammer energien i maden oprindeligt fra solens lys og det er en plantes grønne grønkorn, der har indfanget og lagret den.

Planterne laver benzin

Men det stopper ikke her.

Planter (og grønne alger) har også lavet den energi vi bruger, når vi kører bil. Benzin og andre fossile brændstofferer er nemlig gennem tiden  dannet af kulhydrater, og energien er også her blevet lagret via planternes fotosyntese, (selvom det er millioner af år siden).

På samme måde stammer energien i biobrændsel selvfølgelig også fra fotosyntesen. Det er derfor jeg startede med at konkludere, at grønkornene med deres klorofylmolekyler gør deres arbejde ret godt. De har i hvert fald fanget ufatteligt og uvurderligt meget sollys for os.

Hvorfor er planter grønne?

Der er bare en ting der er lidt underligt. Noget jeg har undret mig over, og som jeg ikke forstår, (fordi jeg bare er fysiker og ikke Darwin eller Gud). Hvorfor er grønkorn grønne? Hvis man beder en ingeniør om at lave en solfanger, så bliver den ikke grøn.

Den bliver sort. Sort er den farve som absorbere alt solens lys. Så den mest effektive solfanger bør jo være sort. Når grønkornene er grønne, er det, fordi de absorbere alt lyset fra solen -bort set fra det grønne lys. Det grønne lys reflekteres fra grønne ting.

Det er bare ret uheldigt når en solfanger ikke opfanger det grønne lys. Det er nemlig det grønne lys,  der er allermest af i solens stråler.

Men sådan har evolutionen og naturen altså valgt at gøre det. Og det virker jo åbenbart OK, som det er. I hvert fald er det meget rart. For hvis grønkorn var intelligent designet, ville hele verden blive sort, nu hvor foråret kommer.