NASA-topforskere vil have klare retningslinjer, til hvis vi opdager liv i rummet
nasa liv i rummet aliens dialog retningslinjer guidelines opdagelse james green forskere nature

Vi bør have en god snak om, hvordan vi skal bære os ad, hvis vi finder bevis for liv i rummet, mener NASA-forskere. (Foto: Shutterstock)

28 oktober 2021

Vores generation kan realistisk set være den, som finder bevis på liv udenfor Jorden.

Sådan lyder den indledende sætning i en ny artikel i Nature, hvor topforskere fra NASA af samme grund efterspørger, at vi forbereder os på den mulighed.

Dette omfatter også, hvordan vi taler om og anskuer sådanne opdagelser.

Forskerne, med NASA’s videnskabelige direktør, James L. Green, i spidsen, skriver, at det er usandsynligt, at sådan en opdagelse gøres fra den ene dag til den anden.

I stedet bliver det formentligt en langtrukken proces, hvor beviser tolkes og genfortolkes som del af en længere videnskabelig proces. Derfor bør vi også have større fokus på det aspekt, lyder det i artiklen:

»Historien byder på mange påstande om opdagelsen af liv, som senere viste sig at være forkerte eller tvetydige,« forklarer forskerne.

Et eksempel herpå kunne være, da forskere i 1996 fejlagtigt troede, at de havde fundet fossiler på en Mars-meteorit, hvilket skabte overskrifter verden over.

»Hvis vi istedet omformulerer vores søgen efter liv som et progressivt foretagende, kan vi forklare værdien af observationer, som er kontekstuelle eller indikative, men som ikke er definitive, og understrege, at falsk alarm og blindgyder er en forventelig del af en sund videnskabelig proces.«

Det skal ske gennem konstruktiv dialog om, hvordan vi gør det bedst, mener forskerne.

Forskerne foreslår derfor selv, at der fremstilles en skala, som kan bruges til at ‘måle’ den slags opdagelser, skriver ScienceAlert.

I den mindre ende af skalaen ville der være opdagelser som potentielle biosignaturer, ligesom den fosfin-gas på Venus, der i 2020  gav anledning til spekulation verden over, mens den høje ende af skalaen ville være forbeholdt mere konkrete beviser.

Det ville blandt andet være med til at afveje forventningerne til den slags opdagelser, både blandt forskere, men også i det bredere samfund, så vi ikke vildleder os selv:

Forskerne ser dog ikke dette som den eneste mulighed.

»Uanset hvad dialogen ender med, er det eneste, som betyder noget, at vi tager den,« skriver de.

»På den måde kan vi kun blive bedre til at kommunikere resultaterne af vores arbejde og de vidundere, som følger med det.«