NASA maner til ro – asteroide, der nærmer sig Jorden, er ikke en trussel
2020 amerikansk valg asteroide

Ifølge amerikanske medier er der risiko for, at Jorden bliver ramt af en asteroide dagen før præsidentvalget. (Foto: Shutterstock)

24 august 2020

Som prikken over i’et for et år, der har været præget af global pandemi, voldsomme protester verden over og kæmpe skovbrande, er et asteroidenedslag måske at forvente.

2. november, dagen før det amerikanske præsidentvalg, skulle der nemlig være en risiko for, at en asteroide rammer Jorden.

Den overskrift har i hvert fald gjort omgang på de amerikanske medier, men det er alt sammen en god, gammeldags gang varm luft.

Det skriver Science Alert, som citerer NASA.

Asteroiden hedder 2018VP1 og blev opdaget i 2018, da den passerede Jorden første gang. Nu har den rundet sit kredsløb og er på vej tilbage.

Men der er altså kun 0,41 procent risiko for, at asteroiden rammer os. Sandsynligvis vil den passere vores planet med små 4.995 kilometers afstand, hvilket i rum-afstande er enormt tæt på, skriver Science Alert.

Til sammenligning er Månens radius 1.738 kilometer, og dens middelafstand til Jorden er 384.392 kilometer.

Og selv hvis uheldet er ude, og 2018VP1 er på kollisionskurs med Jorden, så vil den brænde op i atmosfæren.

Asteroiden er nemlig lille, kun to meter i diameter, og har derfor ikke masse nok til at overleve turen fra det ydre rum ned til jordoverfladen.

Til sammenligning havde dræberasteroiden, som slog dinosaurerne ihjel, en diameter på mindst ti kilometer, ifølge Science Alert.

Så pak konservesdåserne væk, og kom op fra kælderen igen. 2020 har måske stadig flere ubehageligheder at byde på, men et asteroidenedslag er nok ikke en af dem.