Nåede du at se det? Myres kæber har den hurtigste bevægelse i dyreverdenen
12 december 2018

Blink en gang med øjnene. Det var hurtigt overstået, ikke?

Forestil dig så, at myren Mystrium camillae, der også kaldes 'Dracula-myren', kan smække sine store kæbedele sammen 5.000 gange hurtigere.

Det gør Dracula-myren til det dyr i verden, der kan lave den hurtigste bevægelse, skriver forskere fra University of Illinois i en pressemeddelelse.

Faktisk kan den opnå en tophastighed på hele 90 meter i sekundet.

Det skyldes en særlig teknik, hvor Dracula-myrens kæbedele efter en kort 'opladning' fungerer som en fjeder.
Når spidserne presses mod hinanden, sker der en ophobning af energi, der udløses, når den ene kæbedel glider hen over den anden.
Lidt ligesom et knips med fingrene, skriver forskerne.

Selvom myren, i videoen her og flere andre steder, bliver kaldt det hurtigste dyr i verden, er der nok nærmere tale om det dyr i verden, der kan lave den hurtigste bevægelse. Nogle fugle kan opnå og midlertidigt fastholde en fart, der gør dem til de hurtigste dyr. (Video: Ant Lab)

Der findes andre slags myrer, der også anvender 'fjeder-metoden', men ingen gør det så hurtigt som Dracula-myren.

Det kan skyldes, at Dracula-myren i modsætning til for eksempel trap-jaw-myren, ikke låser sine kæbedele sammen om byttet, men blot lader dem bevæge sig hurtigt hen over hinanden.

»Myren bruger bevægelsen til at slå andre leddyr ned, sandsynligvis ved at lamme dem, smadre dem mod en væg eller skubbe dem væk. Byttet bliver herefter transporteret tilbage til reden, hvor det bliver fodret til myrelaverne,« siger leder af studiet Andrew Suarez, professor i dyrs biologi og entomologi (gren af zoologien, der beskæftiger sig med insekterne, red.) ved University of Illinois.

Forskerne har optaget myrenes bevægelser med særligt hurtige kameraer og derefter sænket hastigheden på optagelserne. Røntgen er også blevet anvendt i en 3D-undersøgelse af myrernes anatomi.

Studiet af myren er udkommet ved The Royal Society.