Mystisk molekyle fundet på Saturns måne Titan er aldrig set i andre atmosfærer
Titan Saturn Molekyle

Saturn har mere end 60 måner, men Saturns største måne, Titan, er noget helt særligt. Senest har en række forskere opdaget et helt nyt molekyle på Titan, som man aldrig har set nogle steder før i hele Solsystemet. (Foto: NASA).

03 november 2020

Saturns største måne, Titan, er noget helt særligt, og nu er den blevet endnu mere unik.

Som den eneste måne i Solsystemet, har Titan en tæt atmosfære, der mest af alt består af kvælstof, mens den næsthyppigste bestanddel er metan (biogas red.).

Astronomer har nu i nye forsøg opdaget, at Titan har molekylet cyclopropenylidene (C3H2) i sin atmosfære.

C3H2 er et ekstremt sjældent carbon-baseret molekyle, som man hidtil kun har kunnet genskabe på Jorden ved forsøg i laboratorier.

Molekylet er aldrig før blevet set i en atmosfære, hverken i Solsystemet eller andre steder.

Forskere spekulerer i, om C3H2 kan være en byggesten som et led i skabelsen af mere komplekse, organiske molekyler, der en dag kan føre til skabelsen af liv.

»Vi ser Titan som et slags laboratorium ude i virkeligheden, hvor vi ser kemiske processer, der minder om processer under Jordens skabelse,« siger astrobiologen Melissa Tranier fra NASA’s Goddard Space Flight Center til ScienceAlert.

Her er Trainer en af hovedforskerne, der skal udforske Titan ved NASA’s kommende Dragonfly-mission, som begynder i 2027.

»Vi skal lede efter større molekyler end C3H2, men vi har brug for at finde ud af, hvad der sker i dens atmosfære, for at forstå de kemiske reaktioner der fører til dannelsen af komplekse, organiske molekyler,« fortæller Trainer til mediet.

Studiet er publiceret i The Astronomical Journal.