Myrer kan finde vej – selv når de går baglæns
Forskere har opdaget et slags indre kompas i myrer, som fungerer uafhængigt af deres kropsorientering. Kompasset bruger de til at finde vej, når de går baglæns med store blade eller døde insekter.
Myrer går baglæns ny forskning indre kompas

Når myrer skal bære bytte hjem til reden, går de ofte baglæns. De finder vej gennem et indre kompas, viser ny forskning. (Foto: flickr.com/Yves_uRn).

Forestil dig, at du slæber en nedlagt hjort gennem skoven, og at du tilmed kun kan gå baglæns.

Kan du finde vej hjem?

Det kan myrer. De små kravl går ofte baglæns, når de slæber bytte, og med meget få smugkig op på deres omgivelser, kan de finde vej hjem til deres reder.

En række engelske, franske og australske forskere har i et nyt studie undersøgt, hvordan myrerne egentlig finder hjem til deres bo, når de går baglæns.

Resultatet var mildest talt overraskende.

»Vi konkluderer, at myrer er i stand til at adskille deres indre kompas fra deres kropsorientering. De kan finde vej, uafhængigt af hvordan deres krop vender,« forklarer medforfatter Antoine Wystrach fra Institute of Perception, Action and Behaviour på University of Edinburgh i en pressemeddelelse.

Studiets konklusioner, der er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Current Biology, strider imod den tidligere antagelse om, at myrer udelukkende orienterer sig ved hjælp af deres omgivelser.

LÆS OGSÅ: Myrer har dyrket landbrug i 50 millioner år

Myrer går baglæns ny forskning indre kompas

Her ses en såkaldt Bulldog-myre, der slæber på et større insekt, mens den går baglæns. (Foto: Jay Narendra).

Myrer bruger deres indre kompas

Forskerne har i den spanske natur nær Sevilla lavet en række forsøg med ørkenmyrer, som viser, at myrer hovedsageligt orienterer sig ved hjælp af et slags indre kompas, frem for eksempelvis at navigere i forhold til landskabet omkring dem.

I forsøgene skulle myrerne hente store stykker kiks, som de slæbte baglæns efter sig hjem til reden.

Forskerne manipulerede med omgivelserne ved eksempelvis at skygge for Solen for at forvirre myrerne.

Gør op med tidligere forskning
  • Forskernes resultater gør op med tidligere forskning, der viser, at myrer hovedsageligt memoriserer naturen omkring sig.
  • Resultaterne peger i retning af, at myrer er endnu mere komplekse, end forskere hidtil har troet.

Kilde: Michael Thomas-Poulsen

De troede, at myrerne ville miste retningssansen, da den eksisterende forskning viser, at myrer orienterer sig i forhold til himlen og landskabet omkring dem.

Men til deres store overraskelse afveg myrerne ikke særligt fra ruten hjem. De har altså en indre fornemmelse af deres position i forhold til reden, konkluderer forskerne.

»Opdagelsen strider imod vores forståelse af, hvordan myrernes erindringer om landskabet bliver lagret i deres hjerner,« siger Antoine Wystrach i en pressemeddelelse.