Myreart skrumper sit hoved for ikke at blive halshugget af sine savtakkede kindbakker
Trap jaw-myre

Myren er udstyrret med et bjørnefælde-lignende våben på hovedet, og forskere har undret sig over, hvordan myren undgår selv at blive offer for fælden. (Foto: Shutterstock)

26 juli 2022

Det virker som en rigtig dårlig ide at have en stor bjørnefælde spændt fast til dit hoved, mens du løber meget hurtigt, men ikke desto mindre er det nogenlunde sådan, myrearten Odontomachus brunneus er indrettet fra naturens side.

Den lille fætter, som er på størrelse med en øjenvippe, er udstyret med et sæt savtakkede kindbakker, som kan åbnes 180 grader og lukke sig om sit bytte, når myren jager det i fuldt firspring.

Kindbakkerne klapper automatisk sammen med hele 196 kilometer i timen, så snart deres små hår så meget som bliver strejfet.

Nu har en gruppe amerikanske forskere fundet ud af, hvordan myren bærer sig ad med at jage sit bytte uden selv at blive halshugget under akten, skriver ScienceAlert

»Vi har opdaget, at hele myrens hoved forvrænges for at lagre potentiel energi,« siger medforfatter Sheila Patek, som er professor ved Patek Lab på Duke University i USA, til ScienceAlert.

Når kindbakkerne klapper sammen om byttet, bliver myrens hoved trukket ud af form. Hovedet forkortes med lidt over tre procent og skrumper med lidt over seks procent. Det har forskerne beregnet via matematiske modeller, og deres resultat er udgivet i Journal of Experimental Biology.

Selvom myrenes kindbakker lyder drabelige, bliver de ikke kun brugt til at klappe sammen om sagesløse små-insekter. Odontomachus brunneus bruger også kæberne til mere opbyggelige opgaver, såsom at bære deres unger, samle materialer og bygge deres myretuer med stor behændighed.

Den savtakkede ‘bjørnefælde’ er altså lidt af et multi-tool. En guillotine, en klapvogn, en trillebør og et højpræcisions-byggeværktøj i ét hug. Smart... og skræmmende.

ast