Mursejleren kan flyve i 10 måneder uden at lande
Mursejlere bruger ti måneder årligt på vingerne og lander kun for at yngle, viser nyt studie. Fuglene spiser og sover også til vejrs, hvor sikkerheden er større.
mursejler flyve 10 måneder

Mursejlerens lange, sejlformede vinger betyder, at den bruger minimal energi på at holde sig flyvende. Det er en fordel, når man er på vingerne ti måneder om året. (Foto: Shutterstock)

Med sine seglformede vinger og brede vingefang virker mursejleren nærmest bygget til himlen, og det er velkendt, at den sorte fugl sjældent lander.

Derfor har forskere i flere årtier spekuleret på, hvor meget tid mursejleren egentlig bruger til vejrs.

Nu har de endelig svaret.

I deres 10 ikke-ynglende måneder brugte 19 overvågede mursejlere 99 procent af deres tid i luften, viser et nyt studie, udgivet i tidsskriftet Current Biology.

De fleste af fuglene brugte kun sporadiske nattetimer på jorden, mens nogle aldrig havde fast grund under fuglefødderne.

Mursejleren spiser og sover til vejrs

Det er især mursejlernes form, som muliggør deres livsstil i de højere luftlag, fortæller ph.d. i zoologi og lektor ved Københavns Universitet Kasper Thorup.

»Mursejlerne skiftevis svæver og basker med vingerne, hvilket på grund af deres aerodynamiske form ikke kræver så meget energi. Det kan lade sig gøre, fordi fuglene har lange, seglformede vinger, som er effektive til at svæve og flyve hurtigt med, og som kun møder lidt vindmodstand. Nærmest som en svæveflyver,« siger han.

Desuden er det lykkedes mursejlerne at klare alt livsnødvendigt fra luften, på nær at lægge æg. Fuglene sover til vejrs, selvom man ifølge Kasper Thorup endnu ikke ved præcist, hvordan det foregår. Deres måltider indtages også på vingerne.

»Ligesom en hval i havet pløjer mursejlerne gennem luften og sier her luftplankton – altså små insekter – fra til at spise. Fuglene har et relativt stort gab, som de lukker insekter ind i over kæmpestore afstande,« siger Kasper Thorup.

Mursejlernes føde hjælper dem formentlig også med at opretholde væskebalancen, tilføjer han. Derudover kan fuglene flyve lavt over vandet for at øse vand op med deres næb.

mursejler common swift flyver

Et sjældent syn. Det er kun i de to måneder, hvor den yngler, at mursejleren kan findes i ro på landjorden, som på billedet her. (Foto: Shutterstock)

Livet er sikrere i de højere luftlag

Fugle som alpesejleren og fregatfuglen bruger også flere måneder i luften årligt, men mursejleren er klart den fugl, som lander mest sjældent.

Frigørelsen fra landjorden og muligheden for at flyve langt over både hav og jord giver flere fordele for mursejleren, fortæller Kasper Thorup.

Mursejleren i Danmark

Mursejleren er en udbredt fugl i Danmark, og den findes over hele landet, især omkring byer. Det skyldes, at mursejlerne typisk yngler nær huse, hvor de kan finde deres hulrum og redesprækker. De fleste villahaveejere vil derfor ofte se mursejlere på himlen og kan kende dem på deres skrig.

Mursejlerne yngler primært i juni og juli, så hvis man vil tiltrække dem, kan man sætte mursejlerkasser op inden da, gerne helt oppe under tagskægget på huset. Da fuglene spiser til vejrs, kan de ikke tiltrækkes med foder.

Kilde: Kasper Thorup

»I de højere luftlag behøver mursejlerne ikke være nervøse for at blive spist af andre jægere. Der er relativt sikkert. Mursejlerne er desuden ikke særligt gode til at lette og lande. De er formentlig kommet af med det meste af deres landingsstel, ligesom de ikke kan lette fra jorden, men må kravle op i træer eller lignede for at gøre det. Det slipper de så for ved at flyve,« siger han.

Flyvevaner er undersøgt med dataloggere

Det har ikke tidligere været muligt at undersøge mursejlerens præcise flyvevaner, da det kræver meget lette sensorer, for at mursejlerne - der selv vejer mindre end en tennisbold - kan flyve rundt med dem.

Men med bittesmå dataloggere er det nu lykkedes forskerne at måle og optage fuglenes bevægelser hen over flere måneder.

Næste spørgsmål omhandler ifølge forskerne bag det nye studie om mursejlernes luftbårne livsstil, eksempelvis om - og i så fald hvordan - de nogensinde lukker øjnene i deres mange måneder på farten.