Mosser gav kloden hjertemassage og pustede liv i dyrene
Forskere løser en gammel gåde om iltningen af kloden: Nogle af planteverdenens mest ydmyge vækster - levermosser - har med al sandsynlighed banet vejen for alle højere organismers eksistens.
Almindelig lungemos iltniveau Jorden opstå mosser landplanter højerestående liv dyr oxygen

Almindelig lungemos er en af de mest almindelige levermosser. Nyt studie viser, at udviklingen af landplanter som levermosser har været med til at gøre landjorden klar til alle højerestående livsformer,(Foto: Manfred Morgner/ Wikimedia Commons)

Vi fylder lungerne med luft omkring 20.000 gange hver dag. Det er en dejlig livgivende oplevelse, som vi tager for givet.

Men følelsen er kun rar, når atmosfæren er fyldt af ilt og ikke som i størstedelen af Jordens historie af giftige gasser som kvælstof, kuldioxid og metan.

Alt højerestående liv kan takke ilt for eksistensen. Præcis hvordan og hvornår atmosfæren blev så rig på ilt som i dag (21 procent) har dog længe været en stor gåde.

Forskerne har haft to konkurrerende teorier:

1. Enten blev kloden iltet før den såkaldte Kambriske Eksplosion for 541 millioner år siden, hvor en mangfoldighed af komplekse dyr opstod i havene

2. Eller også kom ilten, da planeten blev grøn og træerne løftede sig fra landjorden med et stort ekstra skud fotosyntese for ca. 380 millioner år siden.
Den Kambriske Eksplosion

Kambrium er den geologiske periode, der strækker sig fra 545 – 495 millioner år før vor tid.

I denne periode gennemgik den biologiske verden en enorm udvikling. Forskere antager, at næsten alle moderne dyregrupper opstod inden for et kort tidsrum, som dækker over omkring 10 millioner år. Derfor kaldes denne periode også for den kambriske eksplosion.

Begrebet moderne dyr dækker over flercellede dyr.

Desuden opstod der i denne tid også skal- og skeletvæv af uorganiske materialer.

Man kan fra denne periode se, at der kommer flere aflejringer af fossiler på havbunden og en øget aktivitet i form af gravespor.

Men nu viser et internationalt studie, at vores atmosfære blev åndbar stort set midt i mellem, da de første ydmyge planter som levermosser indtog den golde landjord.

»Vi viser, at den sidste store iltning skete for 440 millioner år siden med udviklingen af landplanter, som på 20-40 millioner år løftede iltniveauet fra ca. 4 procent til det nutidige niveau og dermed gjorde landjorden klar til alle højerestående livsformer,« siger adjunkt Tais Wittchen Dahl ved Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, som er en af forskerne bag studiet.

Studiet er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift PNAS.

LÆS OGSÅ: Jordens første ilt opstod 800 millioner år tidligere end troet

Evolutionen af landplanter og -dyr er gået hånd i hånd

Studiet peger dermed på, at en af de største begivenheder i livets historie ikke blev drevet af geologiske processer, men af livet selv.

»Det er et meget interessante studie, og det føjer sig til en række nylige fund, der samlet peger på at 'grønningen' af kontinenterne havde en større effekt på Jordens system tidligere, end man har troet,« siger professor i geologi Graham Shields ved University College London, England, som ikke selv har deltaget i forskningen.

»Deres reviderede model hjælper med at forklare, hvordan evolutionen af landplanter og -dyr er gået hånd i hånd. Ilten fra de tidlige landplanter ville have banet vejen for større og større dyr, der kulminerede med de første padder.«

LÆS OGSÅ: Planter kickstartede evolutionært drama

Jorden blev iltet i flere omgange

For geologer er det velkendt, at hele Jorden iltedes for omkring 2,3 milliarder år siden, og ilten dengang bragte en enorm massedød med sig, fordi den var en dødelig gift for de fleste bakterier, som levede i iltfrie miljøer.

Men dengang kom niveauet slet ikke op på vores nuværende niveau. Det skete først langt senere, og det har været meget omdiskuteret, hvornår og hvad der drev iltniveauet op.

LÆS OGSÅ: De første dyr manglede ilt

I 2010 offentligjorde Tais W. Dahl et opsigtsvækkende studie af iltniveauet i verdenshavene gennem 1.700 millioner år, hvor konklusionen modsagde en udbredt antagelse om, at de første komplekse dyr for 541 millioner år siden først kunne udvikles, da iltniveauet blev over 10 procent.

Den kambriske eksplosion ilt opstod Jorden

Under den kambriske eksplosion opstod stort set alle de moderne dyr, vi kender. Det skete på omkring 10 millioner år, hvilket er et øjeblik i den geologiske tidsalder. (Foto: John Sibbick/Natural History Museum/Nature)

Men med en ny metode, der brugte isotoper af tungmetallet molybdæn som et indirekte mål for iltniveauet i verdenshavene, kunne Dahl og kolleger vise, at niveauet faktisk var så lavt som 3-5 procent.

Det gav selvfølgelig en del opmærksomhed, men hvad mere var, kunne forskerne også vise, at der skete et grundlæggende skift i verdenshavene, hvor oceanerne gik fra hovedsageligt at være iltfrie til at være iltede.

De kunne ikke sige præcis, hvornår det skete, men blot at iltningen ikke var udbredt endnu for 435 millioner år siden, og at den var blevet udbredt for 392 millioner år siden.

Det billede støttes af fossilt trækul, som indikerer, at iltindholdet var kommet oppe på 10-15 procent for 400-420 millioner år siden, men modellerne var ikke klar til at beskrive, hvordan det kunne ske.

Opdagede et skifte, alle har overset

Nu har Dahl og kolleger set med friske øjne på, hvad der kunne være årsagen, og forbløffende nok har de opdaget, at et vigtigt spor har ligget lige for næsen af forskerne, uden at nogen har bemærket det.

»Det er rigtig godt set, at der er et skift på den lange bane i kulstofbalancen udtrykt i kulstofisotoperne. Det er data, der har været publiceret for mange år siden, men ingen har hæftet sig ved skiftet,« siger lektor Christian Bjerrum ved Københavns Universitet, som selv forsker i iltens historie på Jorden, men ikke har deltaget i studiet.