Meteorit fra Mars indeholder mange forskellige organiske forbindelser
Tissint-meteoritten

Tissint-meteoritten er en af kun fem meteoritter fra Mars, som man har fundet på Jorden. (Foto: James St. John / CC BY 2.0)

20 januar 2023

En meteorit, der ramte Jorden i 2011, kan hjælpe forskere til at forstå Mars’ beboelighed, og om der nogensinde har været liv på planeten.

Det skriver Carnegie Science i en pressemeddelelse.

I et nyt studie publiceret i tidsskriftet Science Advances har et internationalt team af forskere, ført an af Technical University of Munich, analyseret en mange hundrede millioner år gammel meteorit kaldet Tissint-meteorit og fundet mindst fem forskellige organiske forbindelser.

Tissint-meteoritten blev fundet den 18. juli 2011 nær byen Tissint i Marokko, som meteoritten er opkaldt efter.

Organiske forbindelser er molekyler, der indeholder kulstof-atomer, som er bundet til atomer fra et eller flere andre grundstoffer, såsom brint, ilt og kvælstof.

Den type forbindelser er hyppigt forekommende i alle livsformer på Jorden, hvilket betyder, at deres tilstedeværelse i en meteor fra rummet kunne indikere, at der findes liv et andet sted i Solsystemet.

Men udfordringen for forskerne består i, at nogle organiske forbindelser også kan skabes gennem ikke-biologiske processer, så det er ikke til at vide med sikkerhed, om de fundne forbindelser er et tegn på liv på andre planeter.

Tissint-meteoritten indeholder organiske magnesium-forbindelser, som findes i overflod over hele meteoritten.

Den type kemiske forbindelse er aldrig før fundet i prøver fra Mars, fremgår det af studiet.

Forskerne bag vurderer, at forbindelsen blev skabt i laget under Mars’ skorpe, hvor der er høje temperaturer og et højt tryk. Det betyder, at forbindelserne i så fald ikke er biologiske og kan derfor give ledetråde til, hvordan planetens dybe indre blev formet.

»At forstå processerne og rækkefølgen af begivenheder, der har formet denne rige organiske gave vil afsløre nye detaljer om Mars’ beboelighed og potentielt om, hvilke reaktioner der kunne lede til skabelsen af liv,« forklarer Andrew Steele, der er ph.d. og astro-biolog ved Carnegie Institution for Science og en af forfatterne bag studiet, i pressemeddelelsen.

Men der er alligevel behov for flere fremtidige missioner til Mars for at udvide vores forståelse af den røde planet, før det er muligt at fastslå, om der engang har været liv på Mars.

aeh