Mennesket kan måske ikke tage æren for hundes flotte pels
hunde pels sød mark blomster

Generne for hundes alsidige pels går mere end to millioner år tilbage i tiden. (Foto: Shutterstock)

Kilde:
16 august 2021

Sammenlignet med ulve kan hunde have et utal af forskellige mønstre og farver i pelsdragten.

Men måske havde hunde allerede det genetiske anlæg for de alsidige pelsdragter med sig, før mennesker begyndte at domesticere ulven. Sådan konkluderer genforskere efter et nyt studie, skriver ScienceAlert.

Det kan betyde, at mennesker i virkeligheden slet ikke kan tage æren for hundes flotte pelsdragter.

»Selvom vi opfatter al den her variation i farverne i pelsdragten som noget, der hører til hunde (på grund af menneskers påvirkning, red.), skete noget af den, lang tid før 'hunde' var hunde,« forklarer genetiker Danika Bannasch fra University of California, Davis i en pressemeddelelse ifølge ScienceAlert.

Hun er førsteforfatter på det nye studie, der er publiceret i tidsskriftet Nature Ecology & Evolution.

Da forskerne analyserede oldgammel hunde-DNA, der går næsten 5.000 år tilbage i tiden, fandt de bevis for, at særlige grundformer i hundes pelsdragt er underlagt særlige grupper af 'kontrol-gener'.

Kontrol-generne styrer produktionen af det særlige ASIP-protein, som er ansvarlig for, at hundes pelsdragter kan inddeles i fem grundformer - se figuren herunder.

hunde gener stramtræ pelsdragt

Hundes pelsdragt følger fem 'grundformer' på tværs af racer. (Figur: Bannasch et al., Nature Ecology and Evolution, 2021/CC BY 4.0)

Efter genetiske analyser opdagede forskerne, at den sibiriske hunderace Zhokhov, der går næsten 10.000 år tilbage, allerede viste tegn på det såkaldte 'black back'-mønster, der er styret af ASIP-proteinet.

Det indikerer ifølge forskerne, at kontrol-generne for ASIP-proteinet allerede var til stede under de tidligste faser af hundes domesticering, der forløb for et sted mellem 14.000-30.000 år siden.

De samme genetiske mønstre var ifølge forskerne til stede i vilde ulve så langt tilbage som for 35.000 år siden.

Studiet viser også, at en gruppe gener, der giver moderne hunde gullig pels, er næsten identisk med gener, der giver arktiske ulve gullig pels.

Da forskerne forsøgte at kortlægge det evolutionære stamtræ for hunde og arktiske ulve, kom de frem til, at deres fælles forfader formentlig går mindst 2 millioner år tilbage i tiden.

»Vi var i første omgang overraskede over at opdage, at hvide ulve og gule hunde har en næsten identisk ASIP DNA-konfiguration,« fortæller genforsker Chris Kaelin fra HudsonAlpha Institute for Biotechnology i pressemeddelelsen ifølge ScienceAlert.

»Men vi blev endnu mere overraskede, da det viste sig, at en specifik DNA-konfiguration er mere end to millioner år gammel, altså før opståelsen af moderne ulve som art.«