Menneskefostre har i en kort periode muskler fra fortidskrybdyr
Dinosaurerne har sandsynligvis også haft disse muskler, vurderer forsker.
Dinosaurer, fosterudvikling, evolution

Syv uger gamle fostre har muskler i hænder og fødder, som findes i nulevende fugle og krybdyr, men ikke i voksne mennesker. De har sandsynligvis også været i dinosaurerne, vurderer forsker bag nyt studie. (Foto: Shutterstock)

Ved at studere fostre er det muligt at se, hvordan mennesket er et resultat af evolutionære tilpasninger, der går mange millioner år tilbage i tiden. I løbet af udviklingen har menneskefostre blandt andet træk, vi kender fra fisk og mus, såsom gællebuer og en hale. Men med tiden bliver de til menneskelige træk.

Nu viser et nyt studie udgivet i tidsskriftet Development, at syv uger gamle menneskefostre har en type muskler i hænder og fødder, som findes i nulevende fugle og krybdyr, men ikke i voksne mennesker.

Det peger på, at musklerne er et evolutionært levn, der går mange, mange millioner år tilbage, argumenterer forskeren bag studiet.

Vi skal faktisk så langt tilbage i tiden, mere end 320 millioner år, for at finde ophavet til musklerne. Vi skal tilbage til en forfar, vi har delt med nulevende fugle og krybdyr, men også dinosaurerne.

»De var sikkert til stede i dinosaurer, fordi de er til stede i alle større eksisterende grupper af krybdyr, inklusive fugle, der jo stammer fra dinosaurerne,« skriver Rui Diogo i en e-mail til Videnskab.dk. Han er lektor på Howard University i Washington, D.C., og hovedforfatter til det nye studie.

LÆS OGSÅ: Vi deler søvnmønster med reptiler og dinosaurer

Gamle muskler i nye kroppe

I studiet brugte Rui Diogo, lektor på Howard University i Washington, D.C., billeder af hænder og fødder fra 15 fostre i alderen 7 til 13  graviditetsuger.

Billederne af de 15 fostre blev udviklet af franske forskere ved hjælp af billedteknikken 3DISCO, hvor modificerede antistoffer knyttes til proteinet myosin, som er involveret i dannelsen af muskler.

Billederne af hænder viste ifølge Rui Diogos analyse, hvad der svarer til musklerne:

• epitrochleoanconeus
  • dorsoepitrochlearis
  • contrahentes
  • dorsometacarpales

De findes ikke i voksne som separate muskler i øvre lemmer, men findes i blandt andre krybdyr.

I fødderne fandt Rui Diogo musklerne:

• contrahentes
  • dorsometatarsales
  • opponens digiti minimi

Ud af alle musklerne i hænder og fødder fusionerede dorsometacarpales med andre muskler i slutningen af ​​første trimester, altså inden 12 uger, mens alle de andre var forsvundet efter 13 uger.

»Et menneskefoster har flere kropsstrukturer end en voksen. Fostre har for eksempel omkring 30 muskler i hænder og fødder, når de kun er syv uger, og voksne har lige omkring 20,« siger Rui Diogo.

Krybdyrmuskler kan give deformiteter

I de fleste menneskefostre fortsætter krybdyrmusklerne, dorsometacarpales, med at udvikle sig for så at vokse sammen med andre muskler og blive til dem, vi kender fra fuldt udviklede mennesker.

Andre muskeltyper, som kendes fra andre dyrearter, forsvinder bare. Det sker omkring den tid, hvor fosteret er 13 uger gammelt, konkluderer Rui Diogo.

Men for op mod én procent af befolkningen fortsætter musklerne med at blive i det færdigudviklede foster og kan give deformiteter i hænder og fødder.

Hos folk med Downs syndrom er det op mod hver tredje, som fortsat har nogle af musklerne, når de er voksne, anslår Rui Diogo i e-mailen til Videnskab.dk på baggrund af tidligere studier.

»Selvom jeg ikke har set musklerne før, er det egentlig ikke så overraskende, at vi kan finde dem under fosterudviklingen, og at de også findes hos voksne med kromosomfejl. Det handler om, at der bliver tændt og slukket for generne på de helt rette tidspunkter,« siger Tobias Wang, professor i zoofysiologi på Aarhus Universitet. Han forsker blandt andet i evolution og dyreanatomi, men har ikke bidraget til det nye studie.