Matematikere laver helt ny udgave af det 150 år gamle periodiske system

Et opdateret periodisk system, der i form af en hypergraf, opstiller grundstofferne baseret på deres kemiske forbindelser. (Illustration: Guillermo Restrepo, Max Planck Instituttet)

19 juni 2019

De fleste af os har på et eller andet tidspunkt i vores liv stiftet bekendtskab med det periodiske system. Det kvadratiske og overskuelige overblik over de grundstoffer, der danner rammerne for vores univers.

Det periodiske system, som vi kender det i dag, har været brugt i 150 år. Men hvad nu hvis der var en bedre og mere dybdegående måde at opstille grundstofferne på?

Det mener forskere på Max Planck Instituttet i Tyskland, ifølge ScienceAlert, at have fundet frem til.

Ved at opstille grundstofferne i en række såkaldte ‘hypergrafer’, frem for et enkelt overliggende periodisk system, har forskerne genopfundet det periodiske system.

Og dette skaber grobund for flere forskellige og komplekse fortolkninger af grundstofferne, sammenlignet med det nuværende periodiske system, hvor grundstofferne konsekvent er sorteret baseret på deres atomnummer - altså antallet af protoner i atomkernen.

Med det nye system vil man eksempelvis være i stand til at kategorisere grundstofferne baseret på, hvor opløselige de er i vand, eller hvilke geologiske sedimenter de eksisterer i.

En af tankerne bag det nye og mere fleksible periodiske system er også, at tabellerne skal kunne tilpasses og tages i brug inden for andre felter end kemi - for eksempel i ingeniørfaget og i forhold til klimaforskning.