Matematikere beregner opskriften på perfekt kaffe
Kilde:
16 november 2016

Kaffedrikkere ved helt sikkert, hvordan de helst vil have deres kaffe. Men det betyder ikke nødvendigvis, at det at få brygget sig den perfekte kop er en nem opgave.

Matematikere fra University of Limerick og Portsmouth har nu forsøgt at komme frem til nogle matematiske beregninger, der kan være tæt på den ultimative kop filterkaffe. Det skriver bbc.com.

Tidligere kaffestudier, der har forsøgt at komme frem til et lignende svar, har kigget på, hvordan man trækker smag ud af kaffebønnerne, men i det nye studie har forskerne kigget på, hvordan en almindelig kaffemaskine fungerer, og hvordan brygningen kan optimeres matematisk.

»Vores overordnede idé er at skabe en komplet matematisk model over kaffebrygning. Denne vil man så kunne bruge i designet af kaffemaskiner,« siger ph.d. William Lee, der er matematiker ved University of Portsmouth, til bbc.com.

Forskerne har blandt andet set på, hvilken betydning størrelsen på den malede kaffe har for, hvordan kaffen løber igennem et filter i en kaffemaskine.

Tidligere studier har vist, at fintmalet kaffe kan blive for bitter, mens groftmalede bønner kan give et lidt for vandet resultat.

»Vi har taget den observation og gjort den kvantitativ. Så i stedet for bare at sige, at jeg er nødt til at gøre kaffen grovere, kan jeg i stedet sige, at jeg vil have præcis så meget kaffe ud af bønnerne, og det her er størrelsen, jeg bør sigte efter,« siger William Lee til bbc.com.

William Lee siger til bbc.com, at han selv foretrækker at kværne sine bønner så groft som muligt, på den måde løber vandet hurtigere igennem filteret og gør kaffen mindre bitter.

Resultaterne er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Society for Industrial and Applied Mathematics.

aml