Smukt! Mars er indhyllet i et grønt skær
exomars trace orbiter grønt skær glød jorden

Omkring Mars kan man se et svagt, grønt skær, der stammer fra Mars' atmosfære. (Illustration: ESA)

Kilde:
19 juni 2020

ESA's fartøj ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) har observeret et lysende, grønt skær omkring den røde planet.

Det skriver ESA i en pressemeddelelse.

Det skyldes oxygen og er ellers kun kendt fra én anden planet – nemlig Jorden, hvor det samme fænomen også ofte viser sig som nordlys.

Det grønne skær skyldes, at solstråler kolliderer med atomer og molekyler i luften, hvilket skaber et svagt, grønt lys, ifølge ESA.

Det grønne lys er svært at fange, men astronauterne på den internationale rumstation (ISS) er blevet ret gode til det, som du kan se her:

aurora nordlys grønt skær jorden

Her kan du se, hvordan molekyler og atomer i Jordens atmosfære danse som nordlys over kloden. Det grønne skær, du kan se i horisonten, er meget lignende dét, man har fundet på Mars. (Foto: NASA)

TGO har svævet omkring den røde planet siden 2016 for at lede efter 'glorien'. Forskerne har i 40 år regnet med, at det ville være der, men det er først nu, de kan påvise skærets eksistens.

»Tidligere observationer havde ikke fanget noget grønt skær omkring Mars, så vi besluttede os for at omstille [TGO's instrumenter] til at pege på ’kanten’ af Mars, ligesom det perspektiv, man ser på billeder af Jorden taget fra den Internationale Rumstation,« siger medforfatter Ann Carine Vandaele fra Institut Royal d'Aéronomie Spatiale de Belgique, Belgien, ifølge ESA.

Mars grønt skær nordlys

Et sammensat fotografi taget af stjernernes bevægelse, fanget af ISS. Skær af rødt og grønt er også synlige. (Foto: NASA/Don Pettit)

Her kan du se flere særegne billeder af vores egen planets grønne 'glorie' taget af ISS.

Skæret fra planeters atmosfære kan give forskerne vigtig information om, hvordan de atmosfæriske forhold er på planeten.

»Observationerne på Mars passer med tidligere, teoretiske modeller, men ikke med den faktisk glød, vi har set omkring Jorden […]. Det kan betyde, at der er meget mere for os at lære om, hvordan ilt-atomer opfører sig, hvilket er ekstremt vigtigt for vores forståelse af atom- og kvantefysik,« siger hovedforfatter på studiet, Jean-Claude Gérard fra Université de Liège, Belgien, i pressemeddelelsen.

Studiet af Mars’ glødende atmosfære er publiceret i Nature Astronomy