Måske du kan spotte den: NEOWISE-kometen besøger nattehimlen i juli
NEOWISE komet danmark juli 2020

Sådan ser et vellykket foto af NEOWISE-kometen ud. Den er her fanget på himlen fra Zuzici, Istria, Kroatien 8. juli. (Foto: PRadovan1988CC BY-SA 4.0)

10 juli 2020

Tidligere i år kunne NEOWISE-rumteleskopet rapportere om en komet, der rejste igennem Solsystemet.

I første omgang syntes der ikke at være noget bemærkelsesværdigt ved gæsten.

Kometer flyver forbi vores klode i tide og utide, og det er sjældent, at de er store nok til at være synlige for os her på Jorden, hvis vi ikke har avancerede teleskoper.

Men næsten ved et lykketilfælde er kometen ikke blevet kogt af Solen på sin rejse hertil. For de heldige kan den derfor være synlig på nattehimlen her i juli. Det skriver Space.com.

Kometen kan nemt ses i en kikkert, men den er også synlig for det blotte øje under de rigtige omstændigheder, skriver Forbes.com.

»Hvis kometen er omgivet af en mørk himmel og iagttages fra en nogenlunde vinkel, vil den være synlig for det blotte øje,« fortæller amatør-astronomen Ray Books, der har set kometen, til Space.com.

En fotograf i Arizona ved navn Jeremy Perez beskriver ifølge Forbes.com, at kometen er let at se, men ekstraflot gennem en kikkert. Han har også tweetet billeder af kometen.

Der findes to slags kometer:

• De almindelige, der har et svagt lys, og som kun er synlige igennem gode kikkerter eller teleskoper.
  • Og så de helt særlige, enorme og lysende kometer, der er så kraftige på nattehimlen, at man kan se dem uden hjælpemidler.

Den sidste kategori er så sjældne, man er heldig, hvis man har mulighed for at iagttage fire i løbet af sin egen levetid, skriver Space.com.

Sidste gang, det var muligt på den nordlige halvkugle, var i 1997, da kometen Hale-Bopp for over nattehimlen.

NEOWISE bliver måske ikke til helt så lysende en komet som Hale-Bopp, men du kan alligevel være heldig at se den på nattehimlen i løbet af de næste 20 dage, skriver Space.com.

nasa neowise hvordan ser man den komet

Her ser du kometen NEOWISE, som den så ud for et par dage siden set fra den Internationale Rumstation ISS. (Foto: NASA)

• 10. juli: Dine chancer er størst ved begyndelsen eller enden på det såkaldte ’nautiske tusmørke’, der findes tidligt om morgenen og meget sent om aftenen, hvor solen står 12 grader under horisonten.

• 12. juli: Kometen starter sin bane tættere på horisonten, men vil gradvist over de næste 10 dage bevæge sig højere og højere op på himlen.

• 22. juli: Her vil NEOWISE være tættest på Jorden, omtrentligt 103 millioner kilometer fra os.

• 25. Juli: Kometen er nu 30 grader over den vest-nordvestlige horisont, når mørket falder på.

• 30.-31. juli: Kometen vil passere lige nord forbi stjernehoben Coma Berenices eller ’Berenices hår’.

Her ses et foto af kometen, som en astrofotograf i Østrig Philipp Salzgeber tog 5. juli: