Lige nu: Kilometer-stor asteroide suser tæt forbi Jorden

Dette billede af asteroiden 1998 OR2 - som kommer tæt på Jorden onsdag formiddag - har fået forskere til at spøge med, at asteroiden bærer ansigtsmaske. (Foto: @AreciboRadar/Twitter/PA)

29 april 2020

En knap to kilometer stor asteroide vil onsdag formiddag passere forbi Jorden.

Flere forskere understreger imidlertid, at der ikke er fare for, at asteroiden vil styrte ned på vores planet, skriver avisen The Guardian.

Videnskab.dk har tidligere omtalt asteroiden i artiklen 'Kig op i april: En lille flok stjerneskud og en 'dommedagsasteroide' kommer forbi'. I artikel-serien 'Kig op' kan du løbende følge med i alt det spændende, der sker på himlen og i rummet.

Asteroiden, der er kendt som (52768) 1998 OR2, vil være omkring 6,3 millioner kilometer væk fra os, når den er tættest på Jorden. Det svarer ifølge The Guardian til cirka 16 gange længere end afstanden til Månen.

En asteroide er et stort klippestykke, som flyver rundt i rummet, og klippestykket 1998 OR2 har været fulgt af forskere, siden det første gang blev opdaget i 1998.

Flere forskere joker med, at asteroiden er bange for at blive smittet under sin nærkontakt med vores corona-ramte klode. På de seneste billeder af 1998 OR2 ser det nemlig ud som om, asteroiden har iført sig en maske på grund af støv og snavs, som passerer omkring den.

»De små topografiske træk såsom bakker og kamme i den ene ende af asteroiden 1998 OR2 er videnskabeligt fascinerende,« udtaler Anne Virkki, som er forskningsleder ved Arecibo Observatoriet i Puerto Rico til The Guardian.

»Men fordi vi alle tænker på Covid-19, får disse træk det til at se ud, som om 1998 OR2 husket at bære en maske.«

Ifølge International Business Times er 1998 OR2 den største asteroide, som har passeret Jorden i år. Det sker ifølge nyhedsmediet med en hastighed på omkring 30.000 kilometer i timen.

Asteroiden er klassificeret som en PHO (Potentially Hazardous Object /potentielt skadeligt objekt) fordi den er større end 140 meter og kommer relativt tæt på Jorden. Men i øjeblikket er der som sagt ingen fare for, at 1998 OR2 eller andre kendte PHO'er ramler ned på vores planet, oplyser forskerne.

Forskerne vil fortsætte med at studere 1998 OR2 fremover.

Arecibo Observatoriet, som følger asteroiden, forudsiger, at den vil passere Jorden igen i 2079 med en afstand, som er 3,5 gange tættere på end i dag.

lb