Kranieformet 'Halloween-asteroide' vender tilbage i 2018
Kilde:
22 december 2017

I det nye år vil astronomer kunne få endnu et kig på en dyster bekendt.

En kranieformet og næsten kulsort asteroide, som for første gang nærmede sig Jorden 31. oktober 2015, vil vende tilbage til os i 2018, skriver Space.com.

2015 TB145 kranie-asteroide halloween komet

Et af de første radarbilleder, der blev taget af 2015 TB145 fra Arecibo-observatoriet i Puerto Rico. Asteroiden estimeres ifølge Nasa til at måle omkring 600 meter i diameter. (Foto: NAIC-Arecibo/NSF)

Da asterioden, som kaldes 2015 TB145, for første gang næsten snittede Jordens synsfelt, var dens afstand fra Jorden 480.000 km, som kun er godt 10.000 km uden for Månens bane om Jorden.

Udsynet fra denne afstand var godt nok til, at astronomerne kunne observere asteroidens uhyggelige, kranie-lignende facon og en farve næsten så sort som kul - hvilket meget passende faldt sammen med, at kalenderdagen sagde Halloween.

Forskere mener, at 2015 TB145 faktisk kan tænkes at være en uddød komet, som efter mange runders kredsløb om Solen har mistet sine såkaldte flygtige stoffer som for eksempel vand.

Sådan en runde tager 3,04 Jord-år, og det betyder, at den vil vende tilbage til Jorden i midten af november 2018.

Næste gang kommer den dog ikke lige så tæt på Jorden, men alligevel håber astronomerne på at kunne indsamle mere data og blive klogere på den kranie-lignende sag.

naa