Kom helt tæt på den dødbringende svamp, der tager kontrol over 'zombiefluer'
01 november 2019

Levende døde 'summer' iblandt os.

Du har måske hørt om, hvordan intetanende husfluer angribes af en dødbringende svamp, der overtager fluernes kroppe, og får dem til at opføre sig uforudsigeligt i tiden, inden de dør.

Og så er det endda svampen, der helt selv styrer, hvor og hvornår fluen skal dø, så den har optimale betingelser for at frigive svampesporer, der kan sprede sig til andre fluer.

Forskere kalder dem 'Zombiefluer' og de findes overalt i Nordamerika og Europa, skriver The New York Times.

Et studie, ledet af danske forskere og publiceret i Journal of the Royal Society Interface, beskriver hvordan svampen Entomophthora muscae (E. muscae) glider ind i insektets krop, vokser til lange, trådlignende strukturer, og fordøjer fluens tarme, inden den trænger ind i hjernen indtil fluen til sidst dør:

LÆS OGSÅ: Livet under jordskorpen: Mystiske mikrokryb lever af sten og radioaktivitet flere kilometer inde i jorden

Ved brug af 'mind control' (tankekontrol, red.) kan svampen tvinge fluen til at løfte dens vinger i en unaturlig position, der gør det muligt for svampen at vokse fra insektets ryg og mave, selv efter fluen dør.

Dødbringende svamp tager kontrol over 'zombiefluer' videnskab dk Entomophthora muscae danske forskere

Sporer af E. muscae, der er ved at blive affyret fra svampesporer, der kan sammenlignes med 'kanoner'. (Foto: de Ruiter et al. / Journal of the Royal Society Interface)

Det er det, der giver fluen de karakteristiske hvide striber.

Som fra mikroskopiske 'kanoner' angriber sporerne sunde fluer, men angrebet går så hurtigt, at det er vanskeligt for forskerne at bestemme, hvornår de individuelle sporer bliver 'skudt af'.