Kolibrier kan se farver, vi mennesker kun kan forestille os
Kolibrier kan se ultraviolette farver

Mennesker har tre farvetappe i øjnene. Fugle har en fjerde, som gør, at de kan se UV-farver, vi mennesker slet ikke kan se. (Foto: Shutterstock)

16 juni 2020

Fugle udnytter deres fantastiske farvesyn, når de søger efter mad og mager, skal undvige rovdyr og finde vej gennem terrænet. Det skriver EurekAlert.

»Mennesker er farveblinde sammenlignet med fugle og andre dyr,« siger Mary Caswell Stoddard, som er assisterende professor ved Afdelingen for Økologi og Evolutionær Biologi ved Princeton University.

Mennesker har tre typer af farvefølsomme tappe i øjnene – tilpasset rødt, grønt og blåt lys.

Tappe og stave i øjnene

Der er to typer sanseceller i øjet: Tappe og stave.

Stavene er meget lysfølsomme, og hjælper til at se i mørke, men de ser kun sort-hvidt.

Tappene bruges i dagslys og kan se farver.

Øjet indeholder 5 millioner tappe og 100 millioner stave.

Når man ser, bruger man alle øjets tappe sammen med en million signalkæder, der hedder ganglieceller. De sender signal om det registrerede billede til hjernen gennem synsnerven.

Læs mere i artiklen De fleste af dine øjnes farve-celler ser hvidt.

Kilde: Klinisk professor Michael Larsen

Fugle har en fjerde type, og den er følsom overfor ultraviolet lys. Det gør potentielt fuglene i stand til ikke blot at se UV-farver, men også til at se kombinationer af farver såsom ultraviolet+grøn og ultraviolet+rød. Det skriver EurekAlert!.

Det er svært at undersøge, men Stoddard og hendes forskingsgruppe satte sig for at gøre forsøget i et nyt studie.

De fandt på et system, så de kunne undersøge fugles farvesyn i naturlige omgivelser.

»De fleste perceptuelle (sanseiagttagende, red.) fugle-eksperimenter foregår i laboratorier, men vi risikerer dermed ikke at få det fulde billede af, hvordan fugle faktisk bruger deres farvesyn i deres dagligdag,« fortæller Stoddard ifølge EurekAlert!.

Forskerne byggede derfor specielle ’fuglesyns-LED-rør’, som kan vise utroligt mange farver – også farver, som ligger udenfor farvespektret.

Forskerne udførte herefter eksperimenter med det specialdesignede fuglesyn, som de opsatte på en eng, hvor mange vilde bredhalede kolibrier holder til.

For at teste, om kolibrierne rent faktisk kan se farverne udenfor farvesprektret, placerede de LED-rør med hver sin farve ved siden af henholdsvis en beholder med sukkervand og en med almindeligt vand.

Efter et par timer lærte kolibrierne at finde frem til sukkervandet. Over 3 år observerede forskerne over 6.000 fugle og byttede løbende rundt på beholderne, for at sikre at fuglene ikke blot brugte lokation til at finde frem til det søde vand, skriver EurekAlert!.

Eksperimenterne viste, at kolibrier kan se en række farver udover spektralfarverne, såsom lila, ultraviolet+grøn, ultraviolet+rød og ultraviolet+gul. Det skriver EurekAlert!.

Men det er umuligt at vide, hvordan fuglene rent faktisk ser farverne.

Ikke desto mindre er forskerne begejstrede for deres fund.

»Det er fantastisk at observere. Det ultraviolet-grønne lys og det grønne lys så helt ens ud for os, men kolibrierne blev ved med at skelne rigtigt mellem farverne,« siger Harold Eyster, medforfatter til studiet, ifølge EurekAlert!.

mvh