Knoglefund i Bulgarsk grotte afslører: Mennesket kom 5.000 år tidligere til Europa end troet
knogler homo sapiens europa

I grotten Bacho Kiro har forskere fundet knoglerester fra Homo sapiens, som er 47.000 år gamle. (Foto: Tsenka Tsanova, MPI-EVA Leipzig, License: CC-BY-SA 2.0)

13 maj 2020

Selvom de første moderne mennesker formentligt opstod for mere end 300.000 år siden et sted i Østafrika, gik der alligevel mere end 250.000 år, før de vandrede ind i Europa.

Men nu viser nye fund, at de måske kom til Europa en anelse tidligere, end forskerne først troede. Det skriver dr.dk.

I Bacho Kiro-grotten i Bulgarien har forskere fundet en række knogler, som de ved hjælp af bevaret DNA har dateret til at være 47.000 år gamle. Det betyder, at tidspunktet for, hvornår man ellers troede, at homo sapiens ankom til Europa, rykkes tilbage med omkring 5.000 år.

Knoglerne blev fundet sammen med stenredskaber og dyrerester.

De nye fund begejstrer Peter K.A. Jensen, der er tidligere klinisk lektor og overlæge i genetik og har skrevet flere bøger om menneskets evolution.

»Det er uhyre spændende og meget interessante fund. Det rykker dog ikke sådan for alvor på tidslinjen, men det giver en sikker viden om, hvornår de første moderne mennesker nåede til Europa,« siger han til dr.dk.

Sammen med en række nyere israelske fund, peger det nye fund, ifølge Peter KA Jensen, på, at mennesket kom tidligere til Mellemøsten end hidtil troet, og at de dermed nok også er vandret tidligere ind i Europa. Helt i overensstemmelse med fundet i Bulgarien.

I Manot-grotten i Israel fandt forskere i 2008 et kranie, som er ældre end noget andet, man har fundet udenfor Afrika. Forskerne mener derfor, at disse mennesker kan være forfædrene til alle mennesker udenfor Afrika.

»Kraniet fra Israel ligner meget de tidlige menneskekranier, vi har fundet i Europa. Forskere har også i Israel på flere andre lokaliteter fundet arkæologiske fund, der svarer til dem, der blev fundet i hulen i Bulgarien,« siger han til dr.dk.

Studiet er netop udgivet i Nature Ecology and Evolution.